Vergoeding voorlopig bewindvoerder

Andre
Topic Starter

Vergoeding voorlopig bewindvoerder

#1 , 28 apr 2008 19:33

Het vredegerecht waar ik mee te maken heb als bewindvoerder van mijn vader is meer bezig met zichzelf te beschermen dan met mijn vaders belangen te beschermen. Pure ambtenarij plus uitgebreid paraplusysteem.

Mits gemotiveerd kan een bewindvoerder een vergoeding krijgen van 3% van de inkomsten van de beschermde persoon. Ikzelf heb nooit een vergoeding gevraagd. Ik overweeg om mijn mandaat terug te geven, zodat ze dan maar een professioneel bewindvoerder aanstellen. Weet er iemand of de vergoeding voor een professioneel bewindvoerder (advocaat) ook beperkt is tot 3% van de inkomsten ?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Steven I.

#2 , 17 jul 2008 14:07

Elke aangestelde voorlopig bewindvoerder kan zich beroepen op de 3% regel. Ook 'professionele bewindvoerders' moeten zich houden aan de 3% regel.
In welke mate deze 3% effectief gemotiveerd moet zijn, heb ik mijn twijfels over. Ik heb de ervaring dat dit vaak zonder motivatie toegestaan wordt. Indien er een familielid het mandaat opneemt, zijn er vrederechters die oordelen dat hiervoor geen onkostenvergoeding of 3%-regel tegenover kan staan.

Echter is het vaak zo dat de 'professionele bewindvoerders', bovenop de 3% regel, een bijkomende onkostennota maken en voorleggen aan de vrederechter. Hierbij kan het gaan om zogenaamde 'uitzonderlijke' onkosten voor briefwisseling, telefoongesprekken, verplaatsingsonkosten, ... Als je dan het sommetje maakt, kom je inderdaad vaak ruim boven de 3% van de inkomsten uit.

Je hebt ook heel wat 'vrijwilligers' die minstens even ervaren zijn als 'professionele bewindvoerders' op vlak van bewindvoering, en vaak meer persoonsgericht te werk gaan... Vrijwilligers zijn vaak maatschappelijk werkers die dit vanuit een sociaal engagement opnemen of vrijwilligers van bv. Similes.

Creatief

#3 , 17 jul 2008 19:55

Wat Steven in zijn topic schrijft kan ik beamen: een advocaat-bewindvoerder vraagt 3 % van het inkomen van de hulpbehoevende persoon. Meeropbrengsten aan intreten op kapitaal worden niet meegeteld. Dus eenvoudig gezegd: 3 % van hun pensioen. Aangetekende brieven, telefoons, gewone briefwisseling, ... worden apart verrekend.

Ik geef je een schatting van onze advocaat-bewindvoerder:
- Aangesteld half september 2007
- Laatste verrichting wegens overlijden: eind januari 2008
- Pensioen van moeder bedroeg 1546 €

Advocaat-bewindvoerder vroeg bij overlijden van moeder: 1 448 € voor een goede 4 maanden.

Je verschiet wel van de kosten, maar hier zaten enorm veel aangetekende schrijvens in. Ook de verrichtingen voor het aanvaarden onder boedelbeschrijving van de vooroverleden zoon en contacten met diens notaris en advocaat.

Als ik je één goede raad mag en kan geven: je kan beter de bewindvoering doorgeven aan een buitenstaander dan het zelf te doen en zeker als je nog andere broers en zussen hebt. Als je de bewindvoering doorgeeft aan een advocaat-bewindvoerder kan je later ook niets ten laste worden gelegd. Je bent van alle zorgen af, maar ook van alle lasten. Geef anderen de kans niet om bij overlijden een beschuldigende vinger naar je uit te steken. Speel safe!

Reclame

Steven I.

#4 , 17 jul 2008 20:46

Dank je wel voor de bevestiging van mijn info...

Zelf ben ik er van overtuigd dat je voor een bewindvoerder volgens een zeker subsidiariteitsprincipe moet redeneren.
In eerste instantie het familiaal netwerk, maar zoals je aangeeft kan het in sommige situaties aangewezen zijn een 'extern' iemand in te schakelen.
Zelf zou ik eerst kijken naar een vrijwilliger-maatschappelijk werker. Deze mensen kennen de rechten en plichten op vlak van sociaal-administratieve zaken vaak beter dan advocaten en doen het zelfs in heel wat situaties gewoonweg in opdracht van advocaten. De advocaat strijkt achteraf wel de 'vergoeding' op. Als je zo'n vrijwilliger als bewindvoerder hebt, kan deze nog steeds een advocaat inschakelen voor concreet juridische zaken. Die zal natuurlijk ook wel betaald moeten worden, maar dan zal het tenminste voor zaken zijn waarop hij expert is en niet voor standaard zaken als aangetekende schrijvens, telefoontjes, sociaal jaarverslag, een boekhouding als huisvader, ...
Zeker als je de toekomstige tendenzen indachtig bent en er gestreefd wordt naar een uitgebreider mandaat dan enkel op vlak van goederen enzo, dan denk ik dat je beter af bent met iemand die de zaken niet strikt vanop afstand regelt...

Terug naar “Andere”