Beste allen,
Wij zijn juist in ons nieuw huis ingetrokken, een volledig gerenoveerde woning uit begin 1900. We zijn een paar keer grondig gaan kijken (ook met ouders erbij) en hebben toen niets bijzonders opgemerkt.
Toen we vorige week de sleutel kregen en vol goede moed ons woning voor de eerste maal binnenstapte was onze verbazing dan ook enorm toen we een grote vochtige plek op de keukenmuur aantroffen.. de vorige eigenaars beweren nu dat dit een “salpeter plek” is en we het “gewoon” moeten afkappen een beetje opschuren en wat bij plamuren…. Dit leek ons al wat vreemd .. we hebben dan met een vochtmetertje de vochtigheid van de muren geinspecteerd en deze zitten blijkbaar VOL vocht. Plots begonnen we bepaalde zaken aan elkaar te knopen, bijvoorbeeld dat als wij de woning kwamen bezichtigen en we het licht in de keuken aanstaken de eigenaars direct weer het licht uitschakelden , of in de badkamer staat er goedkope onbewerkte houten lambrisering tot een meter hoogte.. wat achteraf bekeken wat vreemd is voor een moderne woning.. ondertussen zijn we nog overal op vreemde vochtplekken uitgekomen en plaatsen waar de verf van de muur valt en lelijke blazen op de muren. Toen we het kochten was alles wit geschilderd en dan zie je bijna geen mankementen maar met schilderen in een andere kleur zien we plots al deze zaken.. volgens mij hebben zij eerder al zaken proberen verdoezelen door afschuren en terug plamuren want onderaan de muren zien we over de hele lengte van de keuken tot de living allemaal enorm hobbelige slecht bezette/afgewerkte muren. In de badkamer hebben ze dan houten lambrisering gezet.. De verkopers hebben dit dus echt geweten en geprobeerd alles te verdoezelen.
Als ik wat opzoek denk ik dat dit enkel opstijgend vocht kan zijn of de renoveerder heeft een zware fout begaan bij het renoveren van de muren?
In hoeverre zijn de vorige eigenaars hier nog aansprakelijk voor ? Dit gaat toch veel verder dan een klein geborgen gebrek ? Volgens mij als we alles moeten afbreken , onderkappen of injecteren zijn we duizenden euros kwijt omdat de muren die het meest getroffen zijn juist de keuken en daarnaast de badkamer zijn (nu net toch wel de twee duurste dingen in een woning)..
Is het zinvol de verkopers aan te klagen ? In de akte staat dat we kopen met zichtbare en onzichtbare gebreken ..