Die nieuwe wet moet nog (pro forma) goedgekeurd worden door de Senaat. De kans is groot dat de CD&V-senaatsfractie gaat evoqueren = dan duurt het nog enkele maanden voor de wet in het Staatsblad zal gepubliceerd zijn. Die nieuwe wet wijzigt enkel de verblijfplaats van de kinderen, en de wet verandert niks aan de echtscheidingsmodaliteiten. Dat betekent dus inderdaad dat je de scheiding kan verliezen, maar de kinderen toch 50/50 gehuisvest worden.
De bespreking van het wetsontwerp en de wetsvoorstellen omtrent de schuldloze echtscheiding zijn nog maar net aangevat in de subcommissie Familierecht van de Kamer.
Wat me vooral stoort, is dat je advocaat het zo laat afweten. Hij had in november 2004 aan de vrederechter de toelating moeten vragen dat je (tijdelijk) niet meer in de gezinswoning moest wonen, en dan stond je nu sterker.
Onderhoudgeld: er is geen enkel vonnis dat zegt dat je 75 of 100 of 250 euro moet betalen. Nochtans zegt Artikel 203 van het Burgerlijk Wetboek dat je je deel moet bijdragen. Alles wat je betaalt is goed, en het is aan je man om naar de vrederechter te stappen en meer te eisen. Als je evenwel niks meer betaalt is de kans groot dat de vrederechter een bedrag bepaalt dat je niet zo leuk zal vinden (lees: je ex eist dan 500 euro, en de rechter kent de helft toe).
: Gescheiden vaders: Die nieuwe wet moet nog goedgekeurd worden door de Senaat , hopelijk snel zou ik zeggen!! Want hoeveel schade men bij een kind (jongere ) aanricht door hen ??n van de ouders te ontzeggen is niet te bepalen . Pas op latere leeftijd krijgen volwassen mensen dan allerlei psychische problemen die hun oorsprong daar hadden . Steeds meer en meer rechters, hulpverleners kennen het Parental Alienation Syndrome en houden daar rekening mee.............In steeds meer landen laten rechters in het belang van het kind PAS doorwegen in hun vonnissen, gelukkig maar zou ik zeggen.
Maar wat doe je met volwassen kinderen die omwille van dit syndroom gebroken hebben met ??n van beide ouders? Ik berichte gisteren onder een andere topic hoeveel drama's er nu gebeuren van ouders (vaders of moeders) die met het gemis geen uitweg weten met alle gevolgen vandien..........Gescheiden vaders ik bekijk soms je antwoorden en vind er steeds duidelijkheid maar vooral ook menselijkheid in terug............ Groetjes els