Om te beginnen veel beterschap.Deze week heb ik een arbeidsongeval gehad. Ik moet komende week geopereerd worden. De revalidatie valt net in de zomervakantie.
Je hebt een bullebak van een werkgever, blijkbaar. Maar wettelijk gezien hoeft een werkgever niet sympathiek te zijn.Gisteren kreeg ik reeds een telefoontje van mijn werkgever om te zeggen dat ik niet moet denken om nog verlof te nemen na de revalidatie.
Ja en neen. Wettelijk verlof moet opgenomen worden in onderling overleg tussen wergever en werknemer. Jij kan niet zomaar éénzijdig aan je werkgever zeggen wanneer je verlof wil opnemen, maar je werkgever mag in principe ook niet zomaar éénzijdig beslissen dat je het niet mag opnemen. Als jullie er niet uitkomen, zal uiteindelijk de arbeidsrechtbank beslissen wanneer je je wettelijk verlof kan opnemen, en daarbij de argumenten van beide partijen in rekening brengen. Als je werkgever kan aantonen dat jouw afwezigheid in het zomerverlof problematisch is voor de werking van zijn bedrijf, bestaat de kans dat je je verlof buiten de zomermaanden zal moeten opnemen.Ik zal volgens hem wel voldoende hersteld zijn om te gaan werken. Kan dit zomaar ?
Als je niet zou gaan werken terwijl je geen goedgekeurd wettelijk verlof hebt, kan hij je inderdaad ontslaan.Is dit wettelijk ? Ik weet dat als ik niet zou gaan werken, hij me zou ontslaan..........
Goedgekeurd jaarlijks verlof kan niet zomaar zonder goede reden ingetrokken worden. Als het verlof gepland is, en de werknemer wordt ziek VOOR dit geplande verlof, dan vervallen de dagen jaarlijks verlof die in de ziekteperiode vallen (dit wordt ziekteverlof). Wordt de werkenmer zie nadat het jaarlijks verlof al ingegaan is, is hij die dagen jaarlijks verlof kwijt.Zoals ik het begrijp (aan de titel) had TS al vakantie gepland en moet hij de week voor die vakantie zal ingaan, geopereerd worden en zal hij dus van 'ziekteverlof' overgaan in reeds goedgekeurd verlof.
Geen idee of mijn interpretatie correct is, maar zo las ik het.
Wat is het in dat geval?
Nope, maar moest het zo zijn dat het verlof reeds goedgekeurd is, kan de werkgever het niet zomaar terug intrekken...Het staat de werkgever vrij om een verlofaanvraag voor die periode daarna te weigeren als hij daar goede redenen voor heeft. De werkgever is niet verplicht om elke aanvraag tot verlof per definitie te honoreren.
Dan zal hij daar inderdaad heel goede redenen voor moeten hebben. Als dat verlof nog niet is aangevraagd, hoeft zelfs dat niet eens. Uit de openingspost lijkt het erop dat het nog niet is aangevraagd, maar heel duidelijk staat het er niet.Nope, maar moest het zo zijn dat het verlof reeds goedgekeurd is, kan de werkgever het niet zomaar terug intrekken...Het staat de werkgever vrij om een verlofaanvraag voor die periode daarna te weigeren als hij daar goede redenen voor heeft. De werkgever is niet verplicht om elke aanvraag tot verlof per definitie te honoreren.
De werkgever mag jaarlijks verlof wel niet zomaar weigeren. Dit verlof moet in onderling overleg vastgelegd worden. Als een werkgever geen geldige reden heeft om verlof te weigeren, en de werknemer brengt dit voor de arbeidsrechtbank, zal de werknemer waarschijnlijk gelijk krijgen.Dan zal hij daar inderdaad heel goede redenen voor moeten hebben. Als dat verlof nog niet is aangevraagd, hoeft zelfs dat niet eens.
Het mag geweigerd worden, mits GRONDIGE reden. De reden "je hebt net ziekteverlof gehad" is geen grondige reden. De reden "3 van je 4 collega's zijn net die periode ook in verlof" is wel een grondige reden.Niet zomaar, maar het mag geweigerd worden. Het verlof moet in onderling overleg vastgesteld worden en de werkgever heeft daarbij ook inspraak.
a ja en waar staat dat?Het mag geweigerd worden, mits GRONDIGE reden.Niet zomaar, maar het mag geweigerd worden. Het verlof moet in onderling overleg vastgesteld worden en de werkgever heeft daarbij ook inspraak.
Artikel 70 van het koninklijk besluit van 30 maart 1967. Artikel 64 bepaalt daarenboven ook nog eens dat een werkgever niet zomaar kan weigeren dat een werkenemer zijn verlof opneemt ergens tussen 31 mei en 31 oktober. Uiteraard steeds in onderling overleg, maar carrément weigeren? Don't think so!a ja en waar staat dat?
Heu... als je niet weet wanneer je in verlof kan gaan, hoe ga je dan effectief in verlof gaan?geef mij eens één artikel waar dat in staat dat je het recht heb om te weten wanneer je in verlof kan gaan
Dus jij denkt dat, wanneer je voor de arbeidsrechtbank moet verschijnen, en de werkgever zegt: "Ik had niet echt een reden om zijn verlof te weigeren. Ik heb het gewoon geweigerd." dat de rechter zal zeggen "Ah, OK, in dat geval... Geen probleem." Met rechters weet je nooit, maar dat zou toch héél erg straf zijn...geef mij eens één artikel waar dat in staat dat de werkgever een reden moet opgeven of de aanvraag moet beantwoorden
Van de vakbond verbaast het me niet, bij de sociale inspectie zouden ze dit toch wel mogen weten.vakbond en sociale inspectie gecontacteerd = niks antwoord
'k Heb hierboven het KB gegeven. Lees het eens door.niet van normaal gezien............ , maar antwoorden mee de wet of rechtspraak
Je kan als werkgever ook gewoon normaal doen en je werknemers hun verlof laten opnemen. Ze hebben er recht op.om te weten wanneer je verlof hebt moet je 5000€ aan erelonen en gerechtskosten betalen om over 5 jaar te weten wanneer je dit jaar verlof hebt,