"pro-actief" reageren mogel. onwettige toekenning

Patrickd
Topic Starter

"pro-actief" reageren mogel. onwettige toekenning

#1 , 03 jul 2008 23:09

Stel dat je vreest dat iemand een bouwvergunning aanvraagt voor iets wat eigenlijk niet mag (b.v. indruist tegen de verkavelingsvoorschriften,...) en waardoor jij dan benadeeld zou worden (zie de vraag "kan men ons zomaar in de schaduw zetten?"), kan je dan op één of andere manier "pro-actief" reageren?

B.v. wanneer de bouwaanvraag is ingediend de dienst stedebouw aanschrijven en attent maken op die zaken en dat jij erdoor gaat benadeeld worden (en natuurlijk ook waarom)?

Of misschien ook de dienst AROHM van de Provincie reeds inlichten en op die mogelijke problemen wijzen want het is zo goed als zeker dat het plan zoals het er nu uitziet nooit door de dienst Stedebouw van de gemeente gaat kunnen goedgekeurd worden want het staat vol met afwijkingen.

Welke stappen onderneem ik het best om mij maximaal in te dekken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 04 jul 2008 10:40

Bouwaanvragen moeten verplicht kenbaar gemaakt worden ter plaatse (geel of oranje papier), dus op een perceel grond waar men gaat bouwen, aan een huis dat men drastisch gaat verbouwen dacht ik ook wel dat dit moest.

Dit over een bepaalde periode, waarin je de bouwaanvraag kan raadplegen en bezwaar kan indienen als je benadeelde partij bent. Dus dat is al zeker pro-actief.

In princiepe zal een bouwaanvraag binnen de verkavelingsvoorschriften moeten vallen, je kan echter wel een uitzondering aanvragen.

Best effe op het gemeentehuis gaan horen en kijken naar die bouwaanvraag, zeg misschien nog niet direct dat je mogelijke problemen ziet in uw nadeel (om polarisatie te voorkomen).

De meeste info bekom je dus door je van den domme houden en te vragen wat je allemaal moet doen om een bouwvergunning aan te vragen, wat als je een specialleke wilt die buiten de algemen regels valt, procedures hiervoor te volgen hiervoor, etc.

Een mens kan verschieten hoeveel info men krijgt gewoon door het te vragen.

Patrickd
Topic Starter

#3 , 05 jul 2008 14:38

Bouwaanvragen moeten verplicht kenbaar gemaakt worden ter plaatse (geel of oranje papier), dus op een perceel grond waar men gaat bouwen, aan een huis dat men drastisch gaat verbouwen dacht ik ook wel dat dit moest.

Dit over een bepaalde periode, waarin je de bouwaanvraag kan raadplegen en bezwaar kan indienen als je benadeelde partij bent. Dus dat is al zeker pro-actief...
Kan je mij 100% bevestigen dat het zeker naast mijn deur (waar gaat gebouwd worden) gaat uitgehangen worden als de bouwaanvraag is ingediend?

Reclame

simonjo

#4 , 07 jul 2008 20:07

Als ik hier door ons dorp wandel zie ik die papieren toch alom hangen.

Het kan natuurlijk dat de bouwheer het nalaat zijn bouwaanraag kenbaar te maken, alhoewel ik wel dacht dat de gemeente dit wel controleerd.

Vertrouw je de zaak niet, ga dan naar de gemeente om dit te vragen. Leg dan ineens een bezwaarschrift neer, zodat er achteraf bewijzen zijn.

Terug naar “Andere”