Daar ben ik dan weer héél blij over. Dat zou in de praktijk een gigantische soep opleveren.Ik begrijp niet dat de aanwerving van laarkrachten voor het openbaar net nog altijd niet gebeurt via Selor.
Het probleem van startende leerkrachten is feitelijk dat ze op papier tijdelijke leerkracht zijn maar wel volwaardig worden ingeschakeld.Laat ons wel wezen : je bent tijdelijke leerkracht en dat is dus tijdelijk. Zolang je niet aan je derde schooljaar toe bent kan je geen rechten doen gelden. En de school hoeft daar zelfs geen verantwoording voor te geven. Als de tijdelijke aanstelling afloopt, loopt die af.
In deze sector met vastgeroeste benoemingssystemen is het zo dat directies de eerste twee jaar moeten kiezen. Want eens het derde jaar gestart zit je vast een een leerkracht. En dus is het uit oogpunt van noodzakelijke selectie inderdaad zo dat zwakkere en zelfs goede (maar geen uitstekende) leerkrachten niet verder gaan. Zonder die - syndicaal geïnspireerde en gebetonneerde regelgeving - zou een jonge leerkracht soms meer "groeitijd" krijgen. Maar als je dat nu doet hang je na 3 jaar vast als werkgever, dus maak je sneller die keus.
Ik ben akkoord met U dat er een verschil is tussen het vrij net en de verschillende openbare netten.On-topic:
Daar is niets aan te doen, tenzij u kan bewijzen dat de reden van niet-verlenging in uw vakbondsmandaat zou liggen.
Off-topic (splits ik later af indien nodig)Daar ben ik dan weer héél blij over. Dat zou in de praktijk een gigantische soep opleveren.Ik begrijp niet dat de aanwerving van laarkrachten voor het openbaar net nog altijd niet gebeurt via Selor.
Voor het vrij onderwijs kan je dat sowieso al niet doen (tenzij je een nieuwe schoolstrijd wil). Ook gemeentelijk lukt niet (bevoegdheid = gemeente). Dus blijft enkel het GO over.
Mocht iemand via Selor aangeworven worden, dan betekent dat dat hij ongeacht het soort onderwijs (freinet, regulier, ...) een vacante plaats zou moeten krijgen. Ook indien hij beter met lagere kinderen dan met hogere kinderen aan kan.
De evaluatie van de leerkracht (verlenging van contract) zou dan ook via Selor moeten gebeuren, terwijl die geen concreet zicht hebben op de situatie in de praktijk. Voor vervangingen zou je een procedure kunnen hebben die flexibiliteit onmogelijk maakt (als je 's ochtends vaststelt dat iemand ziek is, zou je de ganse lijst van Selor moeten afbellen voor je de gepaste persoon vindt?).
Hét probleem ligt zich niet bij de contractuelen, maar bij de vastbenoemden. Maar omwille van de zaken die LeenW aangeeft, is vastbenoemdheid ook een deel bescherming tegen dergelijke zaken. Stel je voor dat je 20 jaar werkt als onderwijzer, gekend bent als bvb héél groene jongen, maar er plots een coalitie N-VA/VLD aan de macht komt (of omgekeerd: een héél liberale leerkracht die onder een SP.A-Groen meerderheid terechtkomt). Kans zou niet klein zijn dat de zoon van een politicus je plaats zou innemen...
Het systeem van vastbenoemden moet ergens veranderd kunnen worden, maar hoe? Ik heb er al vaak over gedacht, maar elke verandering waarop ik kom, doet het systeem nog alleen maar verergeren... of zou tot een gigantische verslechtering van de aantrekkelijkheid van het beroep leiden, waar nu al geen groot overschot is.
voor het aanwerven zou je nog via een selor-instantie kunnen werken (het organiseren van praktische testen is daar immers heel moeilijk). Voor het benoemen of ontslaan, zie ik dat praktisch niet zitten. welke meerwaarde zou zo'n instantie, als je het betaalbaar wil houden, kunnen geven?
Laat het benoemen van leerkrachten voor die netten door 1 externe organisatie zoals Selor gebeuren.
Leerkrachten worden per definitie niet door de stad of provincie betaald, maar door de Vlaamse Gemeenschap.
?? De tijdelijkheid slaat op de duur van de overeenkomst ... en het "volwaardig" slaat op hoe men deze leerkracht inzet in het systeem ...
Het probleem van startende leerkrachten is feitelijk dat ze op papier tijdelijke leerkracht zijn maar wel volwaardig worden ingeschakeld..
Daar zit een deel van het probleem ... de benoemde heeft een aantal rechten die ertoe leiden dat hij niet voor de klas staat en dat men aldus zijn functie niet vacant kan verklaren ... ( allerlei formules als loopbaanonderbreking , langdurige ziekte , ...) maken dus dat er een groot aantal "tijdelijken" in het onderwijs actief zijn op stoelen waar een andere persoon op benoemd is ...
Veel tijdelijke leerkrachten worden ingeschakeld voor anderen die onbetaald verlof nemen. Omdat ze het op een ander willen proberen.