schade aan gehuurde container: verhuurder eist bedrag nieuwe

Turaki

Re: schade aan gehuurde container: verhuurder eist bedrag ni

#16 , 28 jun 2015 11:51

Zou zo'n container een grote waardevermindering kennen na enkele jaren?
Bij normaal gebruik zijn die dingen bijna niet kapot te krijgen. Containers van 10 jaar oud krijgen nog makkelijk de helft van de aankoopprijs bij verkoop.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#17 , 28 jun 2015 12:37

Het zou me verwonderen dat we staal van 30 cm dikte kunnen doorbranden.

Sieglinde
Zeker niet als we ts mogen geloven. Om dat te verwoesten heb je springstof nodig. En te bedenken dat de dikte van de reactordrukvaten van Doel 3 en Tiange 2 maar 20cm dik zijn.

sloeberken

#18 , 28 jun 2015 16:15

Het zou me verwonderen dat we staal van 30 cm dikte kunnen doorbranden.Sieglinde
Zeker niet als we ts mogen geloven. Om dat te verwoesten heb je springstof nodig. En te bedenken dat de dikte van de reactordrukvaten van Doel 3 en Tiange 2 maar 20cm dik zijn.
Denk dat het met een Griekse meter gemeten is, die platen zijn 2,5 millimeter dik zou anders nogal wegen en geld kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

sieglinde
Topic Starter

#19 , 19 jul 2015 12:55

Voor degenen die me zitten uit te lachen: onder de container zijn twee rails die op de vrachtwagen passen die hem komt ophalen. Ik heb het over die punten. Nu dit detail terzijde gelaten heb ik een update.
Gisteren reed ik door het centrum van de gemeente toen ik op de straat naast een huis in verbouwing die container in kwestie zag staan. Hij wordt dus gewoon verder gebruikt. Ik heb meteen foto's getrokken van de herkenningspunten van die container en we hebben de politie ingeschakeld om vaststelling te komen doen. Die heeft geweigerd en heeft ons gezegd de verzekering in te schakelen en het zelf uit te vechten.
Mijn idee is: niks betalen, mijn man wil nu nog een kleine vergoeding geven. Ik zie niet in waarom: de container werd daar gebruikt voor steenafval (weegt bij mijn weten meer dan houtafval) en is dus perfect in orde. Is zelfs al meerdere malen gebruikt sinds het voorval aangezien aan de binnenkant de zwarte roet al bijna helemaal weg was. Hoe dom kan een firma eigenlijk zijn om die container op een hoofdweg van de gemeente te gaan zetten ?? Dachten ze nu echt dat we daar nooit passeren ??
Dit ruikt sterk naar afpersing. De factuur voor een nieuwe container ligt hier nog te blinken (3500 euro), geluk dat we dit (nog) niet betaald hebben !

sloeberken

#20 , 19 jul 2015 15:15

Als je een factuur niet binnen de 30 dagen protesteert, ga je er mee akkoord.

mava105
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 jul 2015 15:58

Klacht neerleggen voor afpersing. Die moet de politie WEL noteren.

Meeboo

#22 , 19 jul 2015 16:19

benieuwd hoe dit afloopt.

Sowieso heeft u de container niet gebruikt waarvoor u deze gehuurd hebt.

U hebt schade veroorzaakt en deze dient u te vergoeden, al dan niet via de verzekering.

sieglinde
Topic Starter

#23 , 03 sep 2015 13:43

Vandaag aangetekende brief ontvangen van de advocaat van de firma.

Deze heeft volgende argumenten:

De container is nieuw aangekocht op 18.06 (1dag aangekocht voor de datum factuur die ons werd toegestuurd). Wij kunnen het niet bewijzen, maar deze container was een heel stuk ouder (zat al vol blutsen en builen), dus de prijs van een tweedehands container kunnen ze echt niet aanvaarden.
Hoe kunnen zij bewijzen dat de container helemaal nieuw was ?

De container moest worden éénmalig worden verhuurd deze zomer omdat het heel druk was, maar dit betekent niet dat hij nog verder kan worden gebruikt, er zitten namelijk gaten in. (wij hebben foto's van een de halfvolle container met bakstenen, geen gaten te bespeuren). Ze waren genoodzaakt deze container te verhuren, anders moesten ze er zelf één huren om aan de vraag te kunnen voldoen ( wat opnieuw kosten ging meebrengen dus)

Indien we de factuur binnen de week niet betalen, worden we voor het gerecht gedaagd.

Indien de rechter beslist dat wij de prijs van een tweedehands container moeten betalen (en niet die van een nieuwe container zoals de tegenpartij eist), wie is dan de verliezende partij en dient de gerechtskosten te betalen ?

Hoeveel bedragen de gerechtskosten gemiddeld en voor welke rechtbank moeten wij komen ?

Nogmaals, mijn man is helemaal fout door hetgeen hij heeft gedaan, maar hoe is het mogelijk dat deze mensen zonder verpinken 3500 euro van ons eisen voor een oude container zonder dan nog aan de schrootprijs te denken ?

groeten

JPV
Juridisch actief: Ja

#24 , 03 sep 2015 13:53

Als u tot op heden nog niks betaald hebt en dat ook niet doet, dan zal u bij de rechter meer dan waarschijnlijk volledig opdraaien voor de rechtsplegingsvergoeding en gerechtskosten van de tegenpartij.

Dat u blijkbaar nog twijfelt om de waarde van een tweedehandse container (of nieuw-schrootwaarde) te betalen, zal u voor de rechter niet in dank afgenomen worden, mits ze natuurlijk kunnen bewijzen dat jij die schade hebt veroorzaakt.

sloeberken

#25 , 03 sep 2015 13:59

Tot 2500 euro de vrederechter, anders word het eerste aanleg.

Turaki

#26 , 03 sep 2015 14:10

Aangezien u bewijsstukken heeft dat de container niet onbruikbaar is, en hier op ook duidelijk vast te stellen is dat deze niet nieuw is, moet u enkel instaan voor de waardevermindering door het vuur. Als u deze raamt op 1/10 van de waarde van de container (dus 1/20 van de nieuwprijs), zal u meer dan genoeg betalen.

U betaalt dus dit bedrag, en laat via AS weten dat u heeft kunnen vaststellen dat de container nog bruikbaar is, en ook niet nieuw (foto's als bewijsstukken toevoegen), en u bijgevolg enkel kan instaan voor de minschade, hetgeen u ook betaald heeft op [datum]. Dat u er van uit gaat dat hiermee de zaak is afgehandeld, en dat u dan ook geen verdere communicatie meer wenst, tenzij om hun akkoord met uw voorstel aan u over te maken, of om bewijsstukken voor te leggen die uw relaas tegenspreken. Met vriendelijke groeten uiteraard.

giserke

#27 , 03 sep 2015 14:14

Zou zo'n container een grote waardevermindering kennen na enkele jaren?
Die containers worden afgeschreven zoals elk ander gereedschap/ voertuig.
Hier bestaan tabellen voor om dit te berekenen.

giserke

#28 , 03 sep 2015 14:22

Die verhuurfirma heeft wel een probleem.
De schade is blijkbaar niet ontegensprekelijk vastgesteld op het moment dat ze die container kwamen ophalen.
Toen ze die container kwamen ophalen, moest de firma in kwestie de schade hebben geconstateerd en ter plaatse foto's hebben gemaakt, en de huurder dezelfde dag nog in gebreke hebben gesteld.
Een paar dagen nadien afkomen van 'er is schade vastgesteld' daar heb ik zware twijfels over.

sieglinde
Topic Starter

#29 , 03 sep 2015 15:03

Nog eens verduidelijken: wij hebben geen bewijs van de staat van de container op het moment dat deze bij ons werd geleverd.
Na de brand zijn foto's genomen door een vriend van de firma die toevallig passeerde, daarna werd klacht ingediend bij de politie. De verhuurfirma heeft dus denk ik wel het nodige gedaan.

Door de container zelf terug te schilderen, werd ook alle bewijs van de leeftijd van de container verdoezeld...
We hopen nu dat de foto's die in het bezit zijn van de politie bewijs kunnen leveren.
Als zij niet kunnen bewijzen dat het om een nieuwe container gaat, dan veronderstel ik dat dit kan worden verworpen door de rechter .

De advocaat beweert dat de container 20 à 25 jaar had kunnen meegaan.

Wij willen liever niet naar de rechtbank. We willen geen advocaat betalen noch gerechtskosten, maar misschien kunnen we dit onderling regelen.

We hebben niet veel tijd om informatie in te winnen, omdat de advocaat betaling eist tegen 10 september.

Turaki

#30 , 03 sep 2015 15:57

De advocaat beweert dat de container 20 à 25 jaar had kunnen meegaan.
Klopt, bij normaal gebruik. Aan hun om aan te tonen dat de container nu niet meer bruikbaar is (wat nogal moeilijk zal zijn, daar u bewijzen heeft van gebruik, wat ze aan u bevestigd hebben).

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”