co-ouderschap

Corina
Topic Starter

co-ouderschap

#1 , 23 jun 2008 18:58

Mijn situatie: vader van 2 kinderen - co-ouderschap - ik betaal maandelijks onderhoudsgeld voor de kinderen - ik ben hertrouwd - kinderen bij moeder gedomicilieerd. Kan ik het onderhoudsgeld aftrekken van de belastingen? Blijkbaar niet. Wat kan ik doen om toch belastingvoordeel te genieten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jun 2008 09:09

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :1° 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning, zomede 80 pct. van de kapitalen die zulke uitkeringen vervangen...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

wanton

#3 , 25 jun 2008 15:59

Indien U als vader - samen met de moeder- kiest voor co-ouderschap , kan U idd. geen onderhoudsgeld voor de kinderen aftrekken. U bekomt wel een verhoogde vrijstelling: het bedrag dat voor twee kinderen is voorzien wordt verdeeld over de twee ouders. U moet daarvoor in code 1036 '2' kinderen vermelden. Uw ex moet dat doen in 1034.
Ik dacht dat bij co-ouderschap geen onderhoudsgeld moest betaald worden , gewoon omdat de kosten al verdeeld worden. Hierin zit ook de reden dat onderhoudsgeld bij co-ouderschap niet aftrekbaar is.
Indien U code 1036 niet invult , moet U mi. wel onderhoudsgelden kunnen inbrengen. Spreek wel af met uw ex.

Even bijvermelden dat art. 104 niet van toepassing is bij co-ouderschap , zoals ik heb uitgelegd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bemiddelaar

#4 , 25 jun 2008 21:48

De informatie van Wanthon klopt niet.

Het is niet omdat u kiest voor gelijkmatig verdeelde huisvesting dat er geen onderhoudsgeld kan afgetrokken worden. U kan met de andere ouder afspreken dat zij de kinderen fiscaal ten laste heeft en het daaraan verbonden voordeel 100% voor haar houdt en jijzelf kan fiscaal voordeel hebben door het inbrengen van het betaalde onderhoudsgeld. Dit scenario is trouwens in heel wat situaties financieel voordeliger dan het delen van het belastingsvoordeel (= fiscale opsplitsing).

Wat kan niet én onderhoudsgeld aangeven én fiscale opsplitsing van het belastingsvoordeel.

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 25 jun 2008 22:46

In De tijd verscheen onlangs een artikel hierover.
Let wel anders dan De Tijd suggereerd: co-ouderschap wil zeggen dat beide ouders het gezamelijk ouderlijk gezag hebben, dit is geheel iets anders dan gelijkverdeelde huisvesting wat men in de volksmond meer en meer bilocatie pleegt te noemen.

vb. in deze casus: Onze situatie is een bilocatieregeling met co-ouderschap en kinderen bij moeder gedomicilieerd...

Co-ouderschap en fiscus in Belgie

Gelijke rechten voor beide ouders

België - De Tijd - 27/05/2008

Steeds meer gescheiden ouders kiezen ervoor om hun kinderen in co-ouderschap op te voeden. De huisvesting van de kinderen is dan gelijkmatig verdeeld. Wat zijn de fiscale gevolgen van die beslissing?

Bij co-ouderschap is de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld over beide ouders. Een voorwaarde voor het fiscaal ten laste nemen van een kind is dat het deel uitmaakt van uw gezin, wat niet (volledig) het geval is bij co-ouderschap. Vanaf aanslagjaar 2008 wordt de regeling voor co-ouders versoepeld en kan het belastingvoordeel voor de kinderen ten laste verdeeld worden. Iedere ouder krijgt de helft van de volledige verhoging van de belastingvrije som. Bij het vaststellen van die toeslag wordt geen rekening gehouden met het feit of er nog andere kinderen in het gezin zijn.

Bijkomende toeslag

Ook de bijkomende toeslag voor kinderen jonger dan drie jaar, voor wie geen opvangkosten worden afgetrokken, kunnen co-ouders verdelen. Iedere ouder moet voor zich uitrekenen of het niet interessanter is om een aftrek te vragen voor de uitgaven voor kinderoppas. Mogelijk geniet de ene ouder een bijkomende toeslag (de helft van 480 of 240 euro in aanslagjaar 2008) en geeft de andere ouder uitgaven voor een kinderoppas aan.

Formaliteiten

Ook de formaliteiten zijn vanaf aanslagjaar 2008 een stuk eenvoudiger geworden. U moet niet langer jaarlijks een gezamenlijke schriftelijke aanvraag bij de aangifte voegen. U moet alleen een afschrift van de rechterlijke beslissing of overeenkomst kunnen voorleggen als de administratie daarom vraagt. De overeenkomst moet wel geregistreerd of gehomologeerd zijn of de rechterlijke beslissing moet genomen zijn op uiterlijk 1 januari 2008.

Onderhoudsuitkeringen

De aftrek van onderhoudsuitkeringen en de verhoging van de belastingvrije som kunnen niet gecombineerd worden. De ouder die onderhoudsuitkeringen betaalt, moet afwegen wat voor hem of haar het interessantste is: een verhoging van de toeslag voor kinderen ten laste (basisverhoging plus eventueel bijkomende verhogingen) of het fiscaal inbrengen van de onderhoudsuitkeringen.

Alleenstaande ouder

Een alleenstaande ouder met een of meerdere kinderen ten laste heeft recht op een toeslag op de belastingvrije som van 1.280 euro. Ook ouders die opteren voor de toepassing van de fiscale coouderschapsregeling kunnen daarvan genieten. Toch moet men kijken naar de

situatie van iedere ouder. De co-ouders zijn misschien niet allebei fiscaal alleenstaande. Een ouder die alleen wordt belast en aan wie de helft van de toeslagen op de belastingvrije som voor een of meer kinderen wordt toegekend, heeft recht op de toeslag van 1.280 euro voor een alleenstaande ouder met kinderlast. Als beide co-ouders alleenstaande zijn, krijgen ze ieder 1.280 euro.

RR

j.demoor

#6 , 26 jun 2008 10:40

Noch het Burgerlijk Wetboek,noch het Gerechtelijk Wetboek,noch het Wetboek Inkomstenbelastingen kennen het begrip ‘co-ouderschap‘.

“Art.374.§ 1.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Voor sommigen is dit ‘co-ouderschap’.

“Art.132bis.De toeslagen bedoeld in artikel 132, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting GELIJKMATIG is verdeeld over de beide belastingplichtigen...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Voor anderen is dit dan weer ‘co-ouderschap’ en wellicht zijn er nog andere ‘definities‘.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen...”(B.W.).

Het gelijkmatig verdelen van de huisvesting over de beide belastingplichtigen,houdt niet in dat beide ouders enkel daardoor naar evenredigheid van hun middelen zorgen voor de huisvesting,het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Gelijkmatige verdeling van de huisvesting sluit dan ook geen onderhoudsschuld in de zin van art.104 WIB uit.Zij strekt er niet toe kinderen bij de ene ouder in weelde en bij de andere in armoede te doen leven.

Aan de wet toevoegen wat er niet in staat komt ALLEEN de wetgever toe.

wanton

#7 , 26 jun 2008 12:29

.
Indien U code 1036 niet invult , moet U mi. wel onderhoudsgelden kunnen inbrengen. Spreek wel af met uw ex.
Mijn informatie zou niet kloppen : wat beweer ik hier anders dan Bemiddelaar?
Indien men op de belastingbrief niet vermeldt dat men kiest voor co-ouderschap of 'gelijkmatig verdeelde huisvesting' , kan wel degelijk onderhoudsgeld worden afgetrokken.
Voor co-ouderschap kiezen én aftrek van alimentatie kan niet.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bemiddelaar

#8 , 26 jun 2008 13:27

Indien U als vader - samen met de moeder- kiest voor co-ouderschap , kan U idd. geen onderhoudsgeld voor de kinderen aftrekken. ... Ik dacht dat bij co-ouderschap geen onderhoudsgeld moest betaald worden , gewoon omdat de kosten al verdeeld worden. Hierin zit ook de reden dat onderhoudsgeld bij co-ouderschap niet aftrekbaar is.
Tenzij ik uw bericht niet goed lees, schrijft u dat er bij gelijkmatig verdeelde huisvesting geen onderhoudsgeld wordt betaald. Ik wou gewoon aangeven dat dit niet in alle situaties zo is.

Jorre

#9 , 01 jul 2008 11:15

Ik kijk daar ook van op.
Ik betaal al jaren onderhoudsgelden voor mijn kind terwijl er wel degelijk gedeeld verblijfsrecht is voor beide ouders. (toen had mijn ex een te klein inkomen vergeleken met mij; vandaag is dit anders)

In de huidige wetgeving dacht ik dat de rechter niet langer kinderalimentatie zou opleggen als het kind evenveel tijd bij elke ouder zou doorbrengen, omdat de ouders verondersteld worden evenveel kosten te hebben en buitengewone kosten te delen. Ook in nieuwe EOT's wordt daar bij mijn weten rekening mee gehouden.

Maar wat met de bestaande vonnissen?
Kan ik nu naar de rechter stappen, en zeggen dat ik van die kinderalimentatie af wil, omdat in de loop van de jaren de gezinssituaties nu eenmaal veranderd zijn? Zeker wetende dat mijn kind hier geen enkel financieel en andere nadeel onder zal lijden?
Gewoon rechttrekken wat krom is?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jul 2008 12:50

CIRC 26.06.07/1

Circulaire nr. AFZ/2007-0423-1 (AFZ 8/2007) dd. 26.06.2007 http://www.fisconet.fgov.be

Tot nu toe was de aftrek van onderhoudsuitkeringen uitgesloten voor de kinderen waarvoor ook het fiscale co-ouderschap was aangevraagd.

Het kan voor een ouder die onderhoudsgeld betaalt voor een kind in een co-ouderschapregeling echter fiscaal interessanter zijn om de aftrek van die onderhoudsuitkeringen te vragen, eerder dan de overdracht van de helft van de toeslagen waarop dat kind recht geeft. Om de belastingplichtige toe te laten deze fiscaal voordelige keuze te maken, wordt bepaald dat artikel 132bis, WIB 92, niet wordt toegepast (en dat dus toeslagen op de belastingvrije som waarop een kind recht geeft niet worden verdeeld over de twee ouders) indien een ouder regelmatig onderhoudsuitkeringen betaalt die fiscaal in aftrek worden gebracht (toepassing van artikel 104, 1°, WIB 92). Die beperking geldt niet voor achterstallige onderhoudsuitkeringen (artikel 104, 2°, WIB 92), op voorwaarde dat voor geen enkel vorig aanslagjaar artikel 132bis, WIB 92, is toegepast. Wie dus voor de eerste keer de fiscale co-ouderschapsregeling toepast, kan tegelijk nog achterstallige onderhoudsuitkeringen van vorige jaren aftrekken.

scorpioen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jul 2008 12:57

In de huidige wetgeving dacht ik dat de rechter niet langer kinderalimentatie zou opleggen als het kind evenveel tijd bij elke ouder zou doorbrengen, omdat de ouders verondersteld worden evenveel kosten te hebben en buitengewone kosten te delen.
Maar de ouders hebben niet altijd hetzelfde inkomen. Wie een hoger inkomen heeft kan meer bijdragen in de kosten van de kinderen en dus veroordeeld worden onderhoudsgeld te betalen aan de andere ouder.

Als er een wijziging is in de inkomsten kan men een nieuwe regeling vragen aan de rechter.

scorpioen

ilsejan

#12 , 24 sep 2008 09:25

Mijn man en ik hebben een nieuw samengesteld gezin. Zijn kinderen zijn ingeschreven bij zijn ex-vrouw, maar de dochter zit in een systeem van co-ouderschap. We overwegen dan ook om het fiscaal voordeel voor haar te laten verdelen. Nu, we weten dat de moeder - omwille van het feit dat zij een vervangingsinkomen voor 66% invalide ontvangt - geen effectief fiscaal voordeel heeft.
Kunnen wij er dan toch gebruik van maken op basis van onze gezinssamenstelling en inkomen (ik heb zelf ook twee kinderen die bij ons staan ingeschreven)? Of verliezen wij dat recht omdat er langs haar kant geen 'voordeel' is?

Terug naar “Andere”