Op de perceelgrens met mijn buurman werd 30 jaar geleden een ligusterhaag aangeplant door mij en mijn toenmalige buur. De haag is al die jaren op ongeveer 50 cm hoogte gehouden met een breedte van ongeveer 20 cm en telkens in goed overleg gesnoeid.
Nu is het huis hiernaast onlangs verkocht en de nieuwe eigenaar is geen liefhebber van een groene afscheiding. Hij wil liever een schutting plaatsen. Hij heeft mij dat ook gevraagd en ik heb dat na enig nadenken geweigerd. Ik vind een haag wel mooi en ben wel aan een beetje groen in mijn omgeving gehecht.
Nu heeft mijn buurman alle takken aan zijn kant van deze haag afgehakt, gelijk met het grondniveau. Waarschijnlijk als voorbereiding tot het plaatsen van een schutting. Op dit ogenblik staat er dus een halve haag (aan mijn kant), met aan zijn kant uitzicht op bruine takken omdat al het groen aan die zijde is afgehakt. Ool de stompjes van de afgehakte takken zijn nog zichtbaar.
Kan dit zomaar. Wat zijn in deze mijn en zijn rechten en plichten? Nog even verduidelijken dat het niet gaat over de tuin achteraan, maar over de zijkant van de woningen.