Ik zou u eventueel kunnen verder helpen indien u zich in de provincie limburg bevindt.
Wij wonen jammer genoeg momenteel in oost-vlaanderen.
Als iemand ons toch nog zou kunnen verder helpen?
Bedankt al voor de reacties
Beste,
Inzake het juridische, zeker wat de opmaak/voorontwerp van de statuten (basisakte, reglement van mede-eigendom en reglement van inwendige orde) betreft, kan ik u zeker helpen.
Notarissen besteden aan de opmaak van statuten veel te weinig aandacht. Zij gaan bij de opmaak veel te veel verder op de informatie die zij van de bouwheer, architect,... verkrijgen zonder dat zij zich van de daadwerkelijke situatie (bvb. ivm de afbakening van de privatieve en gemeenschappelijke delen) gaan vergewissen.
Een en ander heeft te maken met het feit dat de notarissen voor de opmaak, registratiekosten, enz... niet vrij zijn om hun honoraria te bepalen. Zij dienen zich aan opgelegde barema's te houden.
Als je bekijkt hoeveel uren er in de degelijke opmaak van vooral een reglement van mede-eigendom kruipen, dan kan je begrijpen dat notarissen hier niet aan uit geraken. Bijkomend is de praktijkervaring (bv. medewerking van iemand die expertise binnen een mede-eigendom heeft) bij de opmaak van een ontwerp van een statuutakte onontbeerlijk).
Resultaat is dat zich nadien binnen een VME zeer dikwijls gigantisch veel problemen manifesteren (bv. omdat de bestemming van de privatieve kavels niet voldoende afgelijnd werd beschreven, enz...).
Gelukkig is er thans binnen de rechtspraak een serieuze omkeer aan de gang. Inmiddels liggen eindelijk een aantal vonnissen/arresten voor, waarin de notaris beroepsaansprakelijk werd gesteld.
Voorkomen is beter dan genezen, dus als u aan het avontuur begint, laat u dan bijstaan door experten.
Zoals aangehaald, kan ik u hierbij helpen.