Is dit gevraagd geweest aan de persoon in kwestie of die HIV heeft? In principe mag die hier niet voor liegen, want dan zijn alle gevolgen zoals besmetting voor zijn rekening. Of hij spontaan moet melden HIV te hebben weet ik niet. Als ik u was zou ik de behandelende arts erover aanspreken, dit om risico's te beperken. Of u kunt hem er attent op maken dat u een doosje HIV-medicatie zag liggen daar. Normaal kan de behandelende arts aan het dossier (of kan hiervoor de huisarts opbellen indien het geen elektronisch dossier is) dus kan die zo achterhalen of de patient HIV heeft. Als verpleegkundige heeft men niet het beroepsgeheim naar de behandelende arts toe.Ik stel deze vraag niet als persoon met HIV. Ik sta aan de andere kant.
Als verpleegkundige heb ik onlangs ontdekt dat een patiënt die met nogal wat verwondingen opgenomen is, verzwegen had dat hij HIV heeft.
Ik wou gewoon eens weten hoe dat juridisch in elkaar zit.
Natuurlijk wil je als medewerker van een ziekenhuis je job in alle veiligheid kunnen doen.
U heeft 100% gelijk, maar ik zou die vraag toch even stellen aan je overste of hoofd van je afdeling, die moeten je zeker kunnen op antwoorden, en je ook melden wat je moet doen als je zo nog iemand voorhanden heeft.Ik wou gewoon eens weten hoe dat juridisch in elkaar zit.
Natuurlijk wil je als medewerker van een ziekenhuis je job in alle veiligheid kunnen doen.
Ik stel deze vraag niet als persoon met HIV. Ik sta aan de andere kant.
Als verpleegkundige heb ik onlangs ontdekt dat een patiënt die met nogal wat verwondingen opgenomen is, verzwegen had dat hij HIV heeft.
Ik wou gewoon eens weten hoe dat juridisch in elkaar zit.
Ik dacht dat een patiënt nooit never jamais zijn eigen persoonlijke medicatie mag nemen tijdens hospitalisatie en dat alle medicatie dan door het ziekenhuis verstrekt 'moet' worden.Om dit verhaal even verder uit te werken:
Als een patiënt zijn HIV status verzwijgt en de verpleegkundigen ontdekken het toevallig doordat zij HIV remmers vinden. Zijn zij dan toegelaten de gezondheidswerkers die bij die patiënt komen in te lichten?
Dit dacht ik toch ook. Het is toch altijd aan de verpleegkundige om de nodige maatregelen te nemen? Dit zijn nu eenmaal de risico's van het beroep.Hoe dan ook, de preventiemaatregelen voor verplegend personeel (zeker opspoed) zijn zeer strikt en beschermend. Nog niet gemerkt dat als er lichaamsvochten aan te pas komen, verpleegkundigen ALTIJD handschoenen aanhebben? Zelfs tandartsen doen dat nu én mondmasker. Want het risicio dat je op spoed een HIVbesmette patient binnenkrijgt die zelf niet eens weet (of wil weten) dat ie HIVpositief is minstens even reeel.