watertarieven Vlaanderen

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

watertarieven Vlaanderen

#1 , 13 jun 2015 12:30

Gisteren werd er in de Vlaamse Praatbarak een wet goedgekeurd die een progressief watertarief invoert.
De progressiviteit hangt af van het aantal gedomicilieerden en het aantal verbruikte liters.

Vragen:

Hoe wordt dit dan bekeken voor appartementsgebouwen met één watermeter (en al dan niet privatieve secundaire meters)?
Wat indien slechts in enkele appartementen personen zijn gedomicilieerd (ik lees dat voor tweede verblijven steeds het hoogste tarief zal worden gehanteerd), hoe wordt het verbruik dan aangerekend om rekening te houden met de rechten van diegene die er zijn gedomicilieerd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2015 16:25

Heb mij dat ook al afgevraagd Hoe gaan ze dat allemaal controleren? Weer een initiatief van een politicus die even in de schijnwerpers wilde staan zeker.

BrechtS

#3 , 13 jun 2015 17:28

Tja, maar anderzijds: gratis bestaat niet, dus niet onlogisch dat ze er een alternatief voor zoeken he, zeker in deze periode waar 'niemand wilt betalen voor de bodemloze put gecreëerd door de mensen die zij hebben gestemd om in hun plaats te beslissen' is dat de makkelijkste oplossing.

Nu zullen misschien meer VME's meer geneigd zijn om de centrale watermeter te vervangen voor een waarbij ze appartement per appartement kunnen meten. Natuurlijk zijn er altijd plaatsen waar het niet lukt, uitzonderingen op de regeling, en dat zullen problemen zijn. Maar wat ik me dan afvraag, is er daar dan nooit problemen geweest met die gratis liters water dan?

En voor de rest: tweede verblijven, in een tijd waar iedereen moord en brand schreeuwt om de 'rijke' te doen betalen, is het dan niet op die manier dat ze indirect extra belast worden en we weer een stal dichter zijn bij het ideaalbeeld van 'laat de rijken betalen'?

Reclame

roharro
Topic Starter

#4 , 13 jun 2015 17:31

Heb mij dat ook al afgevraagd Hoe gaan ze dat allemaal controleren? Weer een initiatief van een politicus die even in de schijnwerpers wilde staan zeker.
Wanneer komt er eindelijk eens een toelatingsexamen voor kandidaat-politici?
Nu kan iedere imbeciel of produkt van politieke inteelt zijn egocentrisme botvieren in de nationale en gewestelijke praatbarakken.

roharro
Topic Starter

#5 , 13 jun 2015 17:34

En voor de rest: tweede verblijven, in een tijd waar iedereen moord en brand schreeuwt om de 'rijke' te doen betalen, is het dan niet op die manier dat ze indirect extra belast worden en we weer een stal dichter zijn bij het ideaalbeeld van 'laat de rijken betalen'?

Duidelijk de vraag niet begrepen: ging over degenen die gedomicilieerd zijn in een gebouw waar veel appartementen tweede verblijven zijn. Niet over de tweede verblijvers.
Wat is het verband met "rijken"?

Water is een product dat men koopt zoals etenswaren. Beide levensnoodzakelijk.
Men gaat de "rijken" toch ook niet meer laten betalen voor een kilo patatten of een stukje vlees?
Waarom dan voor water?
Laatst gewijzigd door roharro op 13 jun 2015 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

BrechtS

#6 , 13 jun 2015 17:37

Duidelijk de vraag niet begrepen: ging over degenen die gedomicilieerd zijn in een gebouw waar veel appartementen tweede verblijven zijn. Niet over de tweede verblijvers.
Wat is het verband met "rijken"?
Ik had de vraag wel degelijk begrepen, u pikt slechts 1 paragraaf eruit, waarom niet antwoorden op die andere paragraaf van mij he? Daar waar ik het in het algemeen trok naar VME's die een beslissing kunnen nemen hierin, met uitzondering van natuurlijk de oude zaken waar er geen tussenmeters kunnen geplaatst worden of dergelijke. En dan nog eens de vraag of er in die gevallen geen problemen kunnen bestaan ivm het gratis water dat de oude regeling was. Maar goed, negeer dat deeltje dan maar.

Sirkii

#7 , 13 jun 2015 21:52

k Snap de nieuwe regels nog niet (helemaal) maar t ziet er van de pot gerukt op: t Water dat in een tweede verblijf verbruikt wordt wordt thuis ( door de vakantiehuurder) niet verbruikt...

meesje

#8 , 13 jun 2015 21:52

In ons gebouw werd het gratis water steeds correct toegewezen.
Maar ik vrees dat het in het nieuwe systeem veel ingewikkelder, of onmogelijk, zal worden om de juiste waterkosten aan het juiste gezin toe te wijzen.
Er zijn veel gebouwen waar individuele meters van de waterleverancier per appartement niet mogelijk zijn.

Hoe kan men met één meter per gebouw progressieve tarieven per gezin toewijzen? Raadsel.
Aan de kust zijn er ook veel gebouwen waar slechts in een paar appartementen domicilies gevestigd zijn. Hoe gaat men daar het regime "tweede verblijf" verzoenen met de rechten van degenen die er hun officieel hoofdveblijf hebben? Nog een raadsel.

Blijkbaar is de maatregel niet goed doordacht.
Waar een weg is is een wil.

roharro
Topic Starter

#9 , 13 jun 2015 22:19

Het lijkt me niet enkel ingewikkelder, eerder onmogelijk om te berekenen.
Voor de wiskundeknobbels: meer onbekenden dan vergelijkingen (=ondergedetermineerd).

Vely

#10 , 15 jun 2015 07:20

In ons gebouw werd het gratis water steeds correct toegewezen.
Maar ik vrees dat het in het nieuwe systeem veel ingewikkelder, of onmogelijk, zal worden om de juiste waterkosten aan het juiste gezin toe te wijzen.
Blijkbaar heb ik een zeer rare logica, want in mijn wereld bestaat de progressieve waterfactuur reeds heel erg lang:
bron: http://www.farys.be/watertarief-met-gedomicilieerden

Per gedomicilieerde op je verbruiksadres betaal je 15 m³ aan het tarief van basisverbruik + korting : 2,9011 €/m³
Per gedomicilieerde op je verbruiksadres betaal je 20 m³ aan het tarief van comfortverbruik: 5,2411 €/m³
Per adres met gedomicilieerden betaal je 15 m³ van het verbruik aan het tarief van forfait: 5,2411 €/m³
Dit is het verbruik tot 500 m³ per wooneenheid. Dit oververbruik komt bovenop het basis- en comfortverbruik en het forfait: 5,9011€/m³
Vanaf 501 m³ per wooneenheid betaal je het water aan het tarief van meerverbruik: 4,3211 €/m³

Kan iemand mij uitleggen hoe de huidige tarieven géén progressieve tarieven zijn? (in de veronderstelling dat het meerverbruik verhoogd wordt)

Als er geen probleem was met de huidige/vroegere waterfactuur, zie ik niet in hoe de "nieuwe" progressieve waterfactuur wel een probleem zou kunnen worden..

JPV

#11 , 15 jun 2015 08:55

niet alle watermaatschappijen hadden progressieve tarieven.

Een vraagje aan iedereen die hier massa's kritiek heeft: wie heeft het voorstel van de nieuwe watertarieven eigenlijk in detail liggen (dus niet enkel wat in de krant stond)? Ik vind het nergens...

roharro
Topic Starter

#12 , 15 jun 2015 13:54

Er stonden berekende voorbeelden in De Standaard.

Meeboo

#13 , 15 jun 2015 13:58

waar staat deze wet zodat ik deze eens kan lezen?

JPV

#14 , 15 jun 2015 14:39

Er stonden berekende voorbeelden in De Standaard.
Heb die gelezen, daaruit zou ik nu niet direct specifieke situaties voor appartementen uit afleiden. In andere kranten stonden er trouwens nog meer berekeningen.

Terug naar “Actuele Thema's”