vriendin opvangen?

sidoniake
Topic Starter

vriendin opvangen?

#1 , 19 apr 2015 23:02

Beste,
de volwassen vriendin van mijn zoon wil bij ons komen inwonen, omdat de situatie bij haar thuis niet meer houdbaar is.
het is een echte toffe meid, die ik zo goed als mogelijk wil helpen.
maar vooralleer ik hiermee instem heb ik wel nog wat vragen waarop ik graag een antwoord krijg.
ze moet nog enkele jaren studeren, en ik weet dat dat nog veel geld gaat kosten.
als ze bij ons komt inwonen, ontvangt zij dan zelf haar kinderbijslag?
en studietoelage? wordt dat berekend op ons inkomen of op haar inkomen (jobstudent)?
waar kan ik meerdere inlichtingen krijgen?bij de sociale dienst van mijn gemeente?
bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2015 23:14

indien meerderjarig kindergeld geen probleem.
https://www.google.be/search?client=ubu ... swaK1YGABw" onclick="window.open(this.href);return false;
Mogelijk zijn de ouders ook onderhoudsplichtig ( maar dat zal bij betwisting door een rechter moeten bepaald worden eventueel na bemiddeling)
http://www.familie-recht.be/onderhoudsverplichting/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
U kan terecht bij idd sociale dienst gemeente / ocmw / sociale dienst waar ze studeert ...

Mogelijk nadeel: indien ze bij jullie woont zonder huurcontract is het een bezetting ten bede.
Indien huurcontract ... zijn er afgescheiden ruimten die alleen voor haar zijn?
Samenwonen wil juridisch ook zeggen dat alles wat er staat voor politie en deurwaarder ook van haar is gezien uw adres ook haar adres en woning wordt.

Hangt er allemaal vanaf ....maar als onze vriendin alleenstaande moeder plots overlijdt mag haar dochter direct bij ons komen wonen....
alhoewel ik denk dat zijzelf de voorkeur zal geven bij onze dochter te gaan wonen. :D

sidoniake
Topic Starter

#3 , 08 jun 2015 13:32

Ik ben inlichtingen gaan vragen op de sociale dienst en heb die samen met haar besproken.
We hadden samen de afspraak gemaakt dat ze in september, voor de start van het nieuwe schooljaar bij ons zou intrekken.
Maar ondertussen wordt de situatie bij haar thuis onhoudbaar, en wil ze liefst dit weekend nog naar ons komen.
Haar ouders eisen van haar maandelijks kostgeld, en hebben haar volledige rekening geplunderd. Momenteel heeft ze dus niks
financiële middelen meer. Al haar geld dat ze verdient heeft uit een vakantiejob is verdwenen.
Omdat ze in juli een nieuwe vakantiejob heeft en dat geld niet wil geven aan haar ouders, maar gebruiken voor haar studies wil ze dus nu al bij ons intrekken.
Van haar ouders mag ze niet verder studeren en moet ze gaan werken.
Nu komt er dus een moeilijke periode aan.
Hoe gaan we die verhuis regelen? Wat mag ze allemaal meenemen en wat niet? Kledij, gsm, tablet?
Liefst wil ik de tijdspanne van de verhuis zo kort mogelijk houden, want zoveel te langer dit duurt, zoveel te meer woorden zullen er vallen.
Ik heb naar de sociale dienst gebeld, maar die sturen mij verder voor juridisch advies.
Iemand enig idee hoe we dit aanpakken?

Alvast Bedankt

Reclame

duma

#4 , 08 jun 2015 13:45

Haar ouders eisen van haar maandelijks kostgeld
Que?? Ze gaat naar school en moet geld afgeven?
Het is wel het tegenovergesteld: De ouders moeten instaan voor hun kinderen.
Hier moet ze dus absoluut geen gehoor aan geven.
hebben haar volledige rekening geplunderd
Hoe hebben ze dat gedaan?
Staat de rekening op haar naam?
Als zij dit hebben afgehaald met een volmacht is dat diefstal. Het is niet omdat je een volmacht hebt, dat je met het geld mag doen wat je wil.
Zij kan dit geld terugeisen (tenzij het natuurlijk gaat over een rekening op hun naam waar zij op spaarden voor haar, dan heeft ze geen rechten op het geld)
Geld dat zij verdient met een vakantiejob wordt toch gestort op een rekening die van HAAR is? Ze moet zorgen dat de ouders geen toegang meer hebben tot welke rekening dan ook! Ga asap naar de bank.
Van haar ouders mag ze niet verder studeren en moet ze gaan werken.
Elk kind heeft 'recht" om verder te studeren. Indien ze kan aantonen dat de situatie thuis onhoudbaar is, kunnen de ouders verplicht worden bij te dragen aan haar studies! (op voorwaarde dat ze niet al een diploma heeft en haar best doet en ...)
Wat mag ze allemaal meenemen en wat niet? Kledij, gsm, tablet?
Alles wat van haar is doordat:
- ze het zelf gekocht heeft
- ze het gekregen heeft
- het duidelijk door haar gebruikt wordt of door haar ouders voor haar gekocht werd (dus kledij, tandenborstel, ...)

Franciscus

#5 , 08 jun 2015 14:23

Best enkele mensen meegaan in gezelschap van politie.
Ook aangifte doen van diefstal als de rekening op haar naam stond. Dat zal wat langer duren - hiervan nu geen heterdaad dus Salduz II of bij Salzus III krijgen de ouders eerst een uitnodiging waarin ze de tijd krijgen ( 3 weken) om elk een advocaat te raadplegen. En dan moeten ze nog willen naar de politie gaan.

sidoniake
Topic Starter

#6 , 08 jun 2015 14:54

Ik weet dat het allemaal niet kan wat er in dat gezin gebeurt, maar ik wil ook niet dat ze teveel ruzie maakt met haar ouders.
Ze kan toch niet alle banden met haar ouders verbreken? Daar krijgt ze later misschien spijt van.
De zichtrekening staat op haar naam, maar haar ouders hebben de volmacht. Hoe ze dat geld afgehaald hebben weet ze niet, maar zaterdag
wou ze in de winkel een flesje shampoo kopen en kon ze niet betalen wegens "saldo ontoereikend". En ze wist zeker dat er nog minstens 300 euro opstond.
Ik had haar de raad gegeven om haar rekeninguittreksels af te drukken, maar dat kan ze niet. Dus veronderstel ik dat de ouders met de volmacht op haar rekening online
bankieren.
Ze heeft een tijdje geleden al de volmacht willen verwijderen, maar durfde dit niet omdat haar ouders dat merken, en er wellicht nog meer ruzie van komt.
Maar volgende week moet ze dat van mij in orde brengen. Dan kan ze vanaf dan een nieuwe start maken.
Denken jullie echt dat het nodig is om aangifte te doen van dat verdwenen geld? Is het niet beter om gewoon een nieuwe start te maken?
Ze studeert nu af aan de secundaire school en wil verder gaan studeren in de verpleging. Ze zal dus nog enkele jaren moeten studeren.
Volgens de sociale dienst kan ervoor gezorgd worden dat haar kindergeld op mijn rekening gestort wordt, dat kan ik gebruiken als kostgeld.
Studiebeurs zou ook berekend worden op het inkomen van haar ouders. Wat al goed is voor haar, want indien dat op mijn inkomen berekend wordt
zal ze geen studiebeurs ontvangen. Nu dus wel.
Politie schrikt mij ook een beetje af. Dan escaleert alles misschien.
Zou het niet voldoende zijn als wij meegaan, buiten blijven en zij al haar spullen zelf naar buiten brengt?
Mogen wij ingrijpen als er slagen vallen? Ook indien dat binnen is?

Franciscus

#7 , 08 jun 2015 15:09

U moet niet meegaan .... enkele vrienden van haar kunnen dat ook MAAR er moet steeds gezorgd worden dat er politie bij is.
Indien niet kan iedereen die er bij is beschuldigd worden van diefstal. Politie dient er voor te zorgen dat er niets fout loopt.
Indien geen politie dienen de ouders klacht in en staat ze nog verder van huis.
Wat de ouders hebben gedaan met het geld van haar rekening te halen en voor iets anders gebruikt wel dat is strafrechtelijk misbruik van vertrouwen.

Heb dat al verschillende malen 'laten' toepassen maar steeds met politie erbij zodat deze duidelijk ook kunnen zien wat er wordt meegenomen.

WP002

#8 , 08 jun 2015 15:40

Ze heeft een tijdje geleden al de volmacht willen verwijderen, maar durfde dit niet omdat haar ouders dat merken, en er wellicht nog meer ruzie van komt.
Maar volgende week moet ze dat van mij in orde brengen. Dan kan ze vanaf dan een nieuwe start maken.
Om te beginnen NU een nieuwe rekening openen. Wat er met dat geld van de vorige rekening is gebeurd kan later nog uitgeklaard worden. Anders is het een bodemloos vat.
Denken jullie echt dat het nodig is om aangifte te doen van dat verdwenen geld?
Ja. Diefstal is diefstal.
Volgens de sociale dienst kan ervoor gezorgd worden dat haar kindergeld op mijn rekening gestort wordt, dat kan ik gebruiken als kostgeld.
Zo lang ze niet met haar klak naar haar studies gooit kunnen de ouders nog voor veel meer opdraaien.
Mogen wij ingrijpen als er slagen vallen? Ook indien dat binnen is?
Als u daar schrik voor heeft dan denk ik dat de politie beter geplaatst is om op te treden.

Ik begrijp dat u niet graag tussenbeide komt in een familiekwestie van een ander, maar als de situatie inderdaad is zoals u ze beschreven hebt dan denk ik dat de situatie onherstelbaar ontwricht is. Kom niet rechtstreeks tussen maar help haar waar het kan. Als de zaak zo ingewikkeld is misschien ook aan een advocaat denken.

sidoniake
Topic Starter

#9 , 08 jun 2015 16:08

En hoe moet ik dat regelen met de politie? Moeten we daar een afspraak voor maken, of komen die onmiddellijk als wij bellen?

Jammer toch hé. Ik snap daar niks van. Als ouder wilt ge toch altijd dat uw kinderen het beter hebben dan u, of niet?
En ja, studeren kost veel geld, maar ze wil zoveel mogelijk zelf betalen, daarvoor wil ze ook die vakantiejob.
Dat meisje wil echt iets van haar leven maken, maar krijgt er thuis de kans niet toe.

Franciscus

#10 , 08 jun 2015 16:49

Best op voorhand eens met de teammanager gaan praten om een dag een uur af te spreken.
In principe kan het onmiddellijk - maar ik weet niet of dat overal zo is. Ofwel komt er een patrouille mee ofwel na bellen 101 komt er direct een ...optie één is de beste.
Alleen al om de kalmte van het begin te behouden en geen zever achteraf wegens zogezegde diefstal.
Zorg wel dat er voldoende dozen en zakken zijn om alles mee te nemen - politie is geen verhuisdienst.

duma

#11 , 09 jun 2015 09:14

Ik begrijp dat je schrik hebt dat ze de banden verbreekt, maar in sommige situaties is het echt beter om gewoon aan jezelf te denken.
Dat meisje moet NU studeren en NU haar diploma halen. Als het echt niet lukt met haar ouders, hoe spijtig ook, moet ze nu eerst aan zichzelf denken.

Niemand zegt dat het niet meer goed kan komen, maar op deze manier gaat alles blijven escaleren. Hoe kan zij ooit een leven opbouwen als ze alles (onwettelijk!!) moet afgeven. ouders moeten voor kinderen zorgen in deze periode van het leven, niet andersom. En zij heeft het geluk dat ze bij jullie terecht kan.

Later kan ze altijd nog proberen of zullen de ouders misschien bij hun verstand komen, maar dit meisje moet nog iets maken van haar leven.

sidoniake
Topic Starter

#12 , 10 jun 2015 12:46

Ik ben vandaag bij de politie langs geweest om een afspraak te maken, maar dat doen ze dus niet.
Ze raden aan om gewoon te vertrekken en indien er zich problemen voordoen op dat moment de 101 te bellen.
@franciscus Kunnen ze haar dan eventueel ook nog beschuldigen van diefstal?

sidoniake
Topic Starter

#13 , 26 jun 2015 13:26

vandaag terug naar de politie geweest. Leek mij het beste om de huissleutel via hun terug te bezorgen aan haar ouders.
Want hoeveel agressiviteit kan er onder 1 persoon schuilhouden! Dat had ik nog nooit gezien.
We zijn momenteel al bij verschillende instanties langs geweest, zoals de gemeente voor de domicillelwijziging, de bank om de rekening stop te zetten en een andere te openen.
De rekening stond wel op naam van het meisje, maar er waren 2 kaarten aan gekoppeld, 1 op haar naam en 1 op naam van de mama.
En zo verdwenen dus al haar centen.
Kindergeld zou ook in orde komen, studietoelage is afwachten tot volgens schooljaar, ziekenfonds is blijkbaar niet zo simpel. Best kan ze zelf een eigen boekje openen, maar dat kost haar dan
wel 63 euro per jaar.
Indien zij nu met haar centen die ze verdiend met een vakantiejob en haar studietoelage niet voldoende inkomen zou hebben, moeten haar ouders dan inspringen of het ocmw.
Voor welke kosten kan dit en hoe pakken we dit het beste aan.

Franciscus

#14 , 26 jun 2015 13:53

Ze gaat naar OCMW ...deze zullen de ouders wel 'aanspreken'.
Wat de politie betreft ook eens gaan praten met de dienst SLAchtoffer ZOrg deze kunnen tekst en uitleg geven.
Raar antwoord van die politieteammanager .... indien datum en uur gekend zijn kan dat perfect geregeld worden dat er een eenheid voorzien wordt.
In de politiezone waar ik woon kan men langs bureau gaan met de vraag om een eenheid mee te laten gaan - wordt zonder probleem geregeld.
Het gaan via de commissaris is vooral bedoeld om een dossiertje op te bouwen met een melding in de briefing... mocht er later bij u ( indien bv in zelfde zone) of op het adres ouders plots problemen opduiken. Mochten het verschillende zones betreffen wordt dat op niveau commissarissen afgesproken ( ene zone naar de andere) en via mail alle nodige gegevens en Pv nr doorgegeven.
In onze gemeenten zin er ook zo'n regelmatig vergaderingen tussen scholen -jeugd en andere diensten en politiediensten net om alle problemen pro-actief te kunnen aanpakken en te anticiperen - als men openstaat voor samenwerking kan dat alleen maar positief zijn.

duma

#15 , 26 jun 2015 14:43

De rekening stond wel op naam van het meisje, maar er waren 2 kaarten aan gekoppeld, 1 op haar naam en 1 op naam van de mama.
Als de rekening op naam stond van het meisje, pleegde de moeder diefstal door met haar kaart geld af te halen zonder toestemming van de titularis.
Het meisje kan best een AS sturen naar haar moeder met daarin een overzicht van de afhalingen die de moeder deed en de teruggave eisen binnen de x werkdagen op het rekeningnummer BE12 3456 7898 1234.
Dat indien hier geen gevolg aan gegeven wordt, zij genoodzaakt zal zijn verdere stappen te ondernemen.

Dit is gewoon pure diefstal.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”