Toch nogmaals op hameren dat het moeilijke en complexe materie is.
Vaak kan men het vanuit verschillende standpunten bekijken en misschien al evenvaak andere standpunten innemen/verdedigen.
Bij deze wens ik een kritische reflectie te geven op de bijdrage van Dieke welke twee standpunten aanhaald
1) De beide ouders dragen normaliter de verantwoordelijkheid van de opvoeding en de ontwikkeling van het kind. De ouders hebben dus hier "de macht" om het kind te vormen, te kneden, etc. etc. Dit is m.i. prima en dat hoort zo ook te zijn. Het kind is afhangkelijk van zijn ouders al was het maar dat zij diegene zijn die het kind te eten geven etc etc. Het kind zal zich (voor de pubertijd) gaan spiegelen. Dit houd in als vb. beide ouders gaan trillen als er nog maar een hond in hun buurt komt, het kind allicht mee zal gaan trillen. Mede daardoor vallen de appels niet ver van de boom zoals ze zeggen. Als ouders beslis je in welk milieu je kind mag vertoeven, de schoolkeuze is daar een voorbeeld van. Dit is vaak een kwestie van vertrouwen of naar wie je naar opkijkt voor zijn waarden en normen. Als je als kind zonder grootouders opgroeit ga je ze niet missen (iets dat je niet kent mis je niet), ook al leven deze mensen nog. Het is dus niet zo dat als je opgegroeit bent zonder grootouders dat je een gebrekkige opvoeding gehad zou hebben. Wel is het zo mensen met een sterke familiale band een stabieler leven hebben. Grootouders zouden hier mede door hun leeftijd (wijsheid) een belangrijke meerwaarde kunnen bieden. Er zullen zeker situaties zijn waar je als ouders een goede beslissing neemt om toch de band te minimaliseren of zelfs helemaal te verbreken omdat contact schadelijk is voor de opvoeding/ontwikkeling.
2) dat is voor volgende keer... maar de kern is dat
Een ouder mag in de ogen van zijn kind vaak enorm veel verkeerd doen eer dat kind effectief besluit afstand te willen nemen van zijn ouder. Het blijven je mama en papa.
iets anders is dan dat het kind beslist het contact kind-grootouders te verbreken en verwijs ook hier naar dat meetrillen (maar dan niet van een hond)
deze is echt wel raak en kan hard aankomen
Maar ik denk dat vaak bv. die losse handjes die nu niet meer losstaan,... niet de echte reden zijn. De echte reden lijkt me in zulk geval te zijn dat je je zelf als kind niet door je ouders gerespecteerd voelt in wie je bent. Ik vind dat zeker een geldige reden om ook je eigen kind weg te houden bij zijn grootouders.
RR