ivm De Sterre ... staan de voorsorteringspijlen er al voor het oprijden
Indien niet is het gebruik van de linker rijstrook daar verboden ...
Geen idee, ik heb er nog niet op gelet. Als gebruik linker rijstrook verboden is, wel dan zal ik de volgende keren een omweg moeten maken. Welkom in België
Ik ken trouwens een plaats op de Antwerpse steenweg waar ik elk moment een ongeval veracht. Een plaats waar vroeger 2 rijstroken kn de rijrichting waren zonder voorsortering werd maanden geleden aangepast: rechter rijstrook is om naar rechts te gaan, dan het middelste is om rechtdoor te gaan, en ze hebben een kort stuk een derde rijstrook gemaakt om links af te slaan. Echter: wegmarkering is er maar geen van die blauw plakaten voor voorsortering. En einde verder (ik gok een paar honderd meter) is er een volgend kruispun waarbij de rechterrijstrook is om rechtdoor te gaan of rechts af te slaan en de linker rijstrook om links af te slaan. Dus kortom: als u de regels volgt, en dus bij het eerst in het middenste vak staat, moet u naar het einde van het kruispunt toe naar rechts sorteren als u rechtdoor moet. Echter, op het rechtse rijvak staan nog veel te vaak auto's die rechtdoor moeten (foutief voorgesorteerd, zeker te begrijpen bij gebrek aan een plakkaat) dus die belemmeren u dan om naar rechts te gaan, moet u het al eens agressief aanpakken zo u geen verkeersovertreding wilt maken bij het volgende kruispunt. Op en top België dus.
En in Nederland is alles zoveel beter omdat er daar ook de juiste kennis en de nodige plaats is. Kijk naar het rondpunt van VPJ daar, dat is een ideaal rondpunt: ondanks dat onze wet al de voorrang voorschrijft, is het met al die omgekeerde driehoekken echt nog eens duidelijk benadrukt (en kunnen fietsers eindelijk profiteren van de voorrang die ze hebben). Hier gaat men ervan uit 'maar dat is een evidentie, dus geen nood aan' en na zovele ongelukken is het 'we geven degene die terecht hun voorrang nemen (fietsers) een omgekeerde driehoek, zodat de auto's vlot kunnen blijven rijden' of 'we pakken het anders aan maar weer met de nodige evidentie'... Onnozel maar ja, het is België.