Lek stookolietank na akte vastgesteld

husky
Topic Starter

Lek stookolietank na akte vastgesteld

#1 , 01 jun 2015 10:15

Beste,

Graag had ik advies omtrend volgende vervelende zaak.
Wij hebben vorig jaar 10/2014 een huis gekocht voorzien van cv met ondergrondse stookolietank.

deze tank is dubbelwandig en voorzien van antilekdetectiesysteem.

in de akte stond vermeld dat het om een stookolietank ging met een inhoud van minder dan 3000 L (wat dus niet onderhevig zou zijn aan 5jaarlijkse keuring en certififiering)

achteraf bleek dat dit om een tank van net wel 3000L ging en dat we bij de akte dus WEL een keuringsbewijs zouden moeten krijgen.

de verkoper heeft hier dan een 3de partij ingeschakeld om de nodige testen te komen doen op zijn kosten, (02/2015)

deze partij heeft de stookolietank gekeurd en een certificaat bezorgd tot en met 2017.

Het viel ons op dat deze persoon geen speciale apparatuur heeft meegebracht om de lekken op te sporen maar dus enkel een papiertje heeft getekend.

nu 3 maanden later kregen we alarm-melding van het lekdetectiesysteem, wederom hebben we dezelfde partij laten komen om een vaststelling te doen.

deze man heeft het systeem terug bijgevuld en me verteld dat dit een probleem was met het alarmsysteem (het niveau was wat gezakt).
-wederom zijn er geen testen uitgevoerd.

naar mijn weten zakt het niveau van deze apparatuur pas als er daadwerkelijk 1 van de 2 wanden van de ketel is beschadigd en bijgevold mijn tank niet meer lekvrij is.

nu enkele weken later heb ik het niveau opgemeten en kom tot vastestelling dat deze terug 2 cm gezakt is, en als dit op dit tempo terug zakt dan zal het mechaniscme exact binnen 6 maanden
terug alarm geven. wij hebben dus een sterk 'vermoeden' dat dit reservoir net voor de akte is bijgevuld om zo lekkage te verbergen.

wij hebben nu contact opgenomen met een andere keuringsorganisme om onze tank te laten testen op lekkage.

Moest deze tank daadwerkelijk lekkage bevatten, komen hier grote kosten mee gepaard, kosten die de verkoper allicht niet zag zitten.

via welke weg kunnen wij hier het best verder op in gaan?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 01 jun 2015 22:51

Da s potentieel een moedwillig verborgen verborgen gebrek waarvoor je de verkoper aansprakelijk kan stellen. Laat idd een tweede test uitvoeren door een installateur die je vertrouwt,en betaal die. Als die een lek bevestigt er direct een advocaat opzetten. Niet meer bakkeleien met de verkoper. Zal je wel een stevige hap kosten aan advocaats- en expertkosten (die je deels recupereert als je wint) maar een latere sanering zou je een veelvoud kosten. Je advocaat zal een zaak inleiden waarin hij de aanstelling van een expert vraagt (die jij mag voorschieten) die hopelijk glashelder concludeert dat de tank lekt en adviseert om de verkoper te veroordelen tot saneren, etc.

Verifieer wel of uw keurder zeker is van zijn stuk. Gerechtelijke experten zijn geneigd de aangeklaagde te verdedigen tenzij de foutbonomstotelijk vaststaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jun 2015 00:00

Niet vergeten ook OVAM te verwittigen en de gemeente.
Eventueel PV door politie

Reclame

Terug naar “Kopen”