aftreden bestuurslid vzw

diablo668
Topic Starter

aftreden bestuurslid vzw

#1 , 27 mei 2015 06:10

Ik heb mij enkele jaren laten overhalen om de voorzittersrol op te nemen van een vzw. De gehele werking van deze vzw liep echter niet lekker waardoor ik ongeveer een jaar geleden heb aangegeven dat ik er mee zou stoppen. Er is daarna nog aangekondigd dat er een nieuwe bestuur zou komen, maar dit is nooit in werking getreden en op papier ben ik dus nog steeds voorzitter. Er werd geroepen dat de vzw dan zou worden opgeroepen, maar tot op heden blijft het opvallend stil. Gevolg is ook dat door nalatigheid van bepaalde personen boetes ontvang o.a. van belastingen. Probleem is dat de overige leden van het bestuur niet thuis geven wanneer ik ze probeer te contacteren.

Vraag is dus wat kan ik nu doen? Hoe kan ik initiëren dat ik voorzitter af ben (ook officieel) en hoe kan ik het geld van de boetes recupereren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 mei 2015 16:23

U bent de voorzitter, naargelang de statuten moet u waarschijnlijk zelf het nodige doen om een nieuwe voorzitter verkozen te krijgen.

diablo668
Topic Starter

#3 , 27 mei 2015 17:43

Beste LeenW, bedankt voor de reactie alvast. Geldt dit ook als er reeds een aanvang genomen is om de vzw op te heffen? Zover ik weet is in december hiermee begonnen door de secretaris, maar zoals ik al aangaf geeft deze niet meer thuis.

Ik heb verder geen idee welke statuten wij onder vallen of wat dan ook maar, waar kan ik dit terug vinden? Het hele papierwerk m.b.t. de vzw is toendertijd door de secretaris in orde gebracht en is ook nog bij hem in bezit, tevens is dit ook het adres waar de vzw op geregistreerd staat.

Reclame

j.demoor

#4 , 29 mei 2015 10:58

“Art.4.Een besluit van de algemene vergadering is vereist voor :...4° de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen...Art.12.Elk lid van een vereniging is vrij uit te treden door het indienen van zijn ontslag bij de raad van bestuur...”(27 JUNI 1921. - Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”