#1 , 01 mei 2015 09:16
Hallo
Hier ons verhaal:
11 jaar geleden raakte mijn grootmoeder in shock nadat ze contrastvloeistof kreeg voor een scan. Ze belandde in coma en de dokters wisten niet of ze het ging halen of niet. Er was ook een grote kans dat ze blind of doof zou wakker worden.
Het leek wel een wonder als ze 's anderendaags wakker werd alsof er niets gebeurd was. De dokters stonden zelf ook versteld en zeiden dat ze heel veel geluk gehad heeft.
Deze week dinsdag (28/04/2015) werd ze opgenomen in het ziekenhuis omwille van extreme vermoeidheid en buikklachten. De dokters stelden een diagnose en gisteren (30/04/2015) zou ze naar huis mogen. Ze moest enkel nog een scan laten nemen om zeker te zijn dat er niets anders aan de hand was.
Ze kwamen haar halen op de kamer om naar de scan te gaan en toen heeft mijn grootmoeder nog gevraagd of het onderzoek niet met contrastvloeistof ging gebeuren want daar is ze allergisch voor. De verpleger lachte haar uit en toen is ze boos geworden. (dit deeltje vertelde haar kamergenote achteraf)
Om haar gerust te stellen, hebben ze haar een antigif gegeven voordat ze de contrastvloeistof kreeg. Ze hebben de scan kunnen maken en toen raakte ze opnieuw in shock. Ze hebben haar 1,5 uur lang gereanimeerd en nu ligt ze dus weer in coma. De vooruitzichten zijn momenteel echt niet goed. Ze is nog steeds in levensgevaar, men weet niet of ze nog zal wakker worden, de kans op hersenschade is heel groot,...
De dokter die de scan aanvroeg wist ons te vertellen dat er altijd een paar druppeltjes van die contrastvloeistof 'door' het antigif glippen.
Ze heeft ook een gebroken rib en een klaplong van het reanimeren maar dat is het minste van mijn zorgen, dat geneest wel.
De dokter op intensieve zorgen zei dat er veel mensen zeggen dat ze allergisch zijn voor dat product en dat ze daarom mensen niet meer au serieux nemen. Ze zei ook dat het voorval van 11 jaar geleden duidelijk vermeld staat in haar medisch dossier. Voor de rest kon ze er niet veel over zeggen, we zouden beter gaan praten met de radioloog of de behandelend arts.
Ik ben zelf geen dokter maar ik begrijp niet dat ze die contrastvloeistof toegediend hebben, terwijl er duidelijk in haar dossier staat dat ze hier extreem allergisch op reageert.
Ik zou vooral willen vermijden dat iemand anders dit ook overkomt en vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. De ombudsdienst, een advocaat, de huisdokter,...??
Alvast bedankt