Ik denk dat hoe lager de mogelijk straf, hoe kleiner de weerstand tegen de drang zal zijn...

. Een stukje lekkere turamisu is voor mij ook onweerstaanbaar. Een lekker stukje tiramisu waar ik €10 moet voor betalen is al ietsje minder onweerstaanbaar. Een stukje tiramisu waar ik een week voor in de gevangenis moet, laat ik links liggen. Ik trek het een beetje in het belachelijke, maar de renedering erachter meen ik wel. Ik ben er van overtuigd dat bij veel moorden waar "onweerstaanbare drang" gepleit wordt, de dader daadwerkelijk afgewogen heeft (zei het misschien héél erg kort) of zijn daad de jaren gevangenis die volgen wel waard zijn.
het begrip onweerstaanbare drang houdt net in dat er geen afweging was (of toch geen die op iets sloeg). Cassatie: "Beschikt beklaagde over een keuze waardoor er een conflict rijst tussen twee belangen, is er geen sprake van overmacht. " (en dan ook geen onweerstaanbare drang)
Je trekt iets in belachelijk dat geen goeie vergelijking is. Bij die tiramisu ben je niet in staat van krankzinnigheid en word je ook niet gedwongen door een macht die je niet kan weerstaan, gezien je nog een effectieve keuze had... Bij passionele moorden mét onweerstaanbare dwang wordt geoordeeld dat er geen keuze voor die persoon was.
Een definitie van "wraak" is "Nare handeling waarmee je iemand straft die jou onrecht heeft aangedaan." In kan je de uitspraak van een rechtbank dus bestempelen als "wraak".
Als het de bedoeling van de maatschappij zou zijn om nare handelingen te stellen. Het lijkt me niet de bedoeling van een maatschappij om naar (in de zin van "onrechtvaardig") te doen.