verwittiging dagvaarding

Liam
Topic Starter

verwittiging dagvaarding

#1 , 21 mei 2015 08:26

hallo, mijn ouders hebben gisteren een brief ontvangen van X met als vermelding "Laatste verwittiging voor juridische dagvaardag". De brief is niet aangetekend verstuurd door hen.
Hierin staat volgende:
"Onze pogingen om deze zaak minnelijk te regelen zonder gevolg zijn gebleven en de schuld nog niet vereffend is.
Vervolgens het recht is gereserveerd voor onze opdrachtgever om een gerechtelijke procedure via de bevoegde rechtbank te beginnen (art1 en 58 van het Gerechtelijke Wetboek)
Volgens beslissing van de rechter kunnen alle juridische kosten ten uwen laste zijn. Wij raden u ten stelligste aan om de huidige schuld van 130 euro onmiddellijk te vereffenen en deze betaling telefonisch te bevestigen."

Het zou volgens hen gaan van een aankoop van bij "Y". Mijn ouders kennen deze winkel niet, laat staan dat ze iets via internet/post kunnen bestellen. Ze zijn 63jaar en zelfs ik moet van hen alle post behandelen.

Ze hebben dit jaar nog een brief gekregen van X met als titel
"Verklaring op eer terug te sturen naar X". Daarin stond om het ingevuld attest terug naar hen te sturen. Daar moest mijn vader zijn geboortedatum op invullen alsook kiezen uit volgende punten:
- Het bestelde pakket niet ontvangen
- geen bestelling uitgevoerd te hebben
- het bestelde pak teruggezonden hebben maar beschik over geen bewijs hiervan
- of andere
Dit moest hij ondertekenen.

Mijn vader was hiermee naar de bank geweest om te vragen wat te doen hiermee en daar zeiden ze niets doen, want dan teken je het papier.

Want moeten we hiermee nu doen? We zijn ten einde raad.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 21 mei 2015 08:33

Zo'n brief heeft geen enkele waarde, en is zelfs de moeite niet waard om enige tijd aan te besteden. Gewoon prullemand. Eigenlijk zouden dergelijke vennootschappen moeten vervolgd worden voor fraude. Het een papieren versie van phishing. Trouwens, zelfs als ze een pakket zouden ontvangen hebben, als je iets ontvangt zonder het te hebben besteld, mag je het houden.

Liam
Topic Starter

#3 , 21 mei 2015 08:46

Maar deze firma's bestaan toch echt en daarom zijn we niet zeker wat te doen hiermee.

Reclame

sloeberken

#4 , 21 mei 2015 08:49

Je kan altijd klacht indienen bij de politie, wat ik u ten zeerste aanraad. Heb eens op internet op hun website gekeken, geen adres niets daar hangt een groot reukje aan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Liam
Topic Starter

#5 , 21 mei 2015 09:00

X heeft wel een adres te Moeskroen

sloeberken

#6 , 21 mei 2015 09:43

X heeft wel een adres te Moeskroen
Sorry was enkel op hun hoofdpagina vermeld, maar zou toch eens graag weten of ze wel een vergunning hebben als incasso.
Zou zeker niet reageren op hun schrijven. Staat het vermeld voor welke firma ze optreden.

Liam
Topic Starter

#7 , 21 mei 2015 10:37

Er staat onderaan in klein bij dat het voor de firma Y is met factuurnummer.... bedrag 132,50 Hoofdsom 92,39 nalatigheidsintresten 6,08 Strafclaus 34,03

Maar ze hebben nooit iets besteld bij winkel of firma

bartvdv

#8 , 21 mei 2015 10:45

Dan was het beter geweest om te laten weten dat je bij deze winkel niks hebt besteld en naar de getekende bestelbon gevraagd of de orderbevestiging die volgt via e-mail. Misschien heeft iemand anders dat wel gedaan in de naam van jouw ouders.

X is geen klein bureau, dus ze zullen wel de wetgeving volgen. Zo een brief heeft geen echte waarde, maar als je niet reageert kan dat wel gevolgen hebben.

Je kan trouwens een reactie versturen via de website van X

sloeberken

#9 , 21 mei 2015 11:03

Als er geen in gebrekestelling is geweest door de schuldeiser, kan er nooit kosten aanrekenen worden. Die firma is een online webshop voor trendy kleding.
Even vragen naar de gegevens wie dit besteld heeft en het leveringsadres, en de gegevens en handtekening van in ontvangstnamen van de goederen.

Liam
Topic Starter

#10 , 21 mei 2015 11:25

Ik heb net contact opgenomen met X.
Ik vroeg hen of ze konden zien wie deze bestelling besteld had en dat was op een Hotmailadres op naam van mijn vader, hoewel mijn vader geen internet en pc heeft en zeker niet weet hoe hiermee te werken.

Ze gaan mij een nieuw formulier afsturen voor in te vullen waar we kunnen op aanduiden dat mijn vader dit niet besteld heeft. Daar moet hij dan een kopie van zijn pas bij steken en dan stopt de procedure bij hen en gaan ze het teruggeven aan de winkel en moeten zij uitzoeken wie dit besteld heeft.

Xenophon

#11 , 21 mei 2015 12:38

Ik zou nooit, nimmer, jamais een kopij van mijn id opzenden naar dergelijk schimmig bedrijf. U levert hen of hun klant gewoon een argument om later te kunnen beweren dat u wel degelijk bestelde bij hen. Dat ze een grote firma zijn impliceert niet dat ze de wetgeving volgen. De beweringen die ze maken in hun schrijven zijn overigens net op het randje van wat kan, typisch voor een sector waar een ranzig geurtje rond hangt. Gewoon aangetekend schrijven naar hen dat u helemaal niets besteld heeft, daarenboven met hen geen overeenkomst heeft en hun lastgever u maar dient te contacteren en het bewijs te leveren van het bestaan van die vermeende bestelling. Of indien u heel zeker weet dat er niets werd besteld, gewoon klasseren. Ze moeten u maar dagvaarden en dan hun beweringen staven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Liam
Topic Starter

#12 , 21 mei 2015 13:30

Dus best gewoon dit papier in vullen en aanduiden dat hij niets besteld heeft en de tekst erbij zetten dat mijn vader met hen geen overeenkomst heeft en hun lastgever u maar dient te contacteren en het bewijs te leveren van het bestaan van die vermeende bestelling. Of indien u heel zeker weet dat er niets werd besteld, gewoon klasseren. Ze moeten u maar dagvaarden en dan hun beweringen staven.
Dit dan aangetekende versturen en zal het ook per mail doen.

WP002

#13 , 21 mei 2015 13:36

Mijn vader was hiermee naar de bank geweest om te vragen wat te doen hiermee en daar zeiden ze niets doen, want dan teken je het papier.
De bank van uw vader is zéér verstandig.

Schrijf het bedrijf een aangetekende brief, en vraag dat ze u per kerende het bewijs sturen dat uw ouders bij hen iets besteld hebben. En meld dat, indien ze dat niet kunnen, u niet zal nalaten om bij een volgende poging tot incasso klacht neer te leggen wegens stalking en poging tot afpersing. Dit ook effectief doen. Niet HUN papier invullen maar uw EIGEN aangetekend schrijven sturen.

Liam
Topic Starter

#14 , 21 mei 2015 14:00

Is deze dan goed om te versturen, aanpassen mag altijd indien je iets tegenkomt wat ik vergeten ben of verkeerd geformuleerd heb.

Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw brief 18 mei laatstleden ben ik genoodzaakt u van antwoord te dienen.
Ik ondergetekende, 'naam vader', heb nooit een bestelling geplaatst bij de firma Y.

Ik heb daarenboven met uw lastgever geen overeenkomst. Deze mag mij dan het bewijs leveren van het bestaan van deze vermeende bestelling.

Ik zal het zeker niet nalaten om bij een volgende poging tot incasso klacht neer te leggen wegens stalking en poging tot afpersing.

Met vriendelijke groeten

Xenophon

#15 , 21 mei 2015 14:16

Allé, snel wat creative writing tijdens de lunch (maar uw ontwerp was goed genoeg):

Geachte,

Naar aanleiding van uw brief 18 mei laatstleden:

Ik ondergetekende, 'naam vader', heb geen enkele overeenkomst met uzelf en heb nooit een bestelling geplaatst bij de firma Y, uw lastgever in deze.

Indien deze het tegendeel beweert dient deze me te contacteren met een bewijs van deze vermeende bestelling.

Voorts verzoek ik u me niet langer te verontrusten, ingeval u me nog poogt te contacteren zal bij de politie klacht worden neergelegd wegens belaging en bij de FOD Economie wegens niet naleving van de incassowetgeving.

Hoogachtend,

Vrij aan te passen natuurlijk, aangetekend met ontvangstbewijs opzenden. En voor de rest niet meer reageren (en klacht indienen indien ze blijven aandringen). Als Y met een zogezegde bestelling aankomt (zullen ze niet doen, ze weten goed genoeg tot waar ze kunnen gaan voordat het gevaarlijk wordt), dan betwisten en gezwind naar de politie met klacht valsheid in geschrifte en poging tot oplichting.

Een kortere methode die u niets kost indien u zeker weet dat u niets besteld heeft: niet reageren totdat (zéér onwaarschijnlijk) ze u dagvaarden, dan discussiëren voor de rechtbank.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”