Uit ervaring: Toen mijn man en zijn ex uit elkaar gingen, dacht zij ook dat ze alles voor het zeggen had, omdat zij de mama was. Mijn man ging daar toen een tijdje in mee, omdat hij zich ook wel schuldig voelde. Echter: Er was niéts van communicatie mogelijk. Zij besliste dingen achter zijn rug en wou gewoon over sommige dingen niet naar hem luisteren. Ze wou ook onder geen beding dat mijn man meer zou hebben dan een weekend op 2. We hebben dan uiteindelijk samen besloten dat het genoeg was en dat ze als allerlaatste bemiddeling nog zouden proberen.
Ik heb het gevoel dat ook zo zou lopen. Ik heb verscheidene pogingen gedaan tot bemiddeling. Nu hebben we tijdelijke regeling waarin ik de kinderen elk weekend dus blijf zien op een zaterdag of zondag (zonder overnachting), met één keer per maand wel een overnachting en in het groot verlof ook een paar keer iets langer. Daarna zullen we opnieuw rond de tafel zitten. Ze vroeg tijd in opbouw. Maar ja, gaat ze dan wel akkoord gaan als ik een weekendregeling ga vragen? Ik betwijfel dat. Gaat ze dan niet akkoord, dan is het via de rechtbank. Ik kan niet blijven toegeven. Ik mag haar ook niet smsen hoe het met de kids is, ze zal dat zelf wel doen zegt ze als er iets is. Maar als er dus 7 dagen niets met hun is, hoor ik 7 dagen niets van hun, zwaar om te dragen.
Nadat ook dat niet goed verliep (ze wou geen duimbreed toegeven, terwijl mijn man meedere voorstellen deed) is mijn man naar de rechtbank gestapt. Die periode was er hélemaal geen communicatie meer mogelijk, hetzij via een AS of de advocaat. Maar eerlijk: dat was een opluchting. Geen gezever meer en geen spanning meer over de minste dingen. Geen dingen meer proberen af te spreken (daarvoor deden we dat wel, een wissel als ze dat vroeg, maar als het ons dan eens niet uitkwam, waren wij moeilijk, ...), niets meer buiten enkele woorden aan de deur en wat info in het boekje. Zodra de uitspraak er dan was, overigens volledig in mijn man/ons voordeel: week/week, is dat beginnen beteren. Ze had toen door dat ze met mijn man rekening moest houden en dat hij niet zomaar op alles ja zou zeggen. Bovendien heeft het haar ook nog veel geld gekost. Ze beslist geen dingen meer op haar eentje en ookal gaat er soms wat tijd overheen, er kunnen terug dingen afgesproken worden. Ze begrijp nu dat ze dingen kan vragen, maar niet eisen. En dat wij in het mogelijke aan haar vraag zullen tegemoetkomen, maar dat als wij al dingen gepland hebben, wij die niet zullen verschuiven tenzij het écht belangrijk is (bv: het trouwfeest van haar zus, daar hebben we voor geschoven). En nu is ze hier zelfs al eens een keertje binnen geweest om iets te komen drinken. 't gaat langzaam, maar ik geloof nooit dat we hier zonder de rechtszaak hadden gestaan.
Ik ga dit vanaf nu in gedachten houden.