Is er een legaal probleem met het laten maken van een t-shirt waarop een enkele (bekende) zin uit een boek staat, en dit t-shirt te dragen tijdens optredens op het podium (waarvan uiteraard foto's zouden gemaakt worden die nadien op mijn artistieke website zouden verschijnen) ?
Het lijkt me nogal vergezocht dat hier problemen over zouden komen, ik won ooit juridisch advies in waarin men zei dat je een citaat, zin uit songtekst of boek of zo, mag gebruiken in een gedicht, in een verhaal of boek, ... zolang het geen hele paragrafen overnemen is maar slechts 1 of een paar zinnen. Dus dan vermoed ik dat zo'n shirt ook geen probleem vormt?
Ik zou sowieso er niet mee zitten zo'n shirt te dragen gezien er al in omloop zijn met dit citaat ; echter ik zou het shirt graag dragen voor m'n optredens, waarvan foto's op m'n website zouden komen te staan. Ik ga het nu misschien ver zoeken, maar bon, better safe than sorry
Nuance 1: het citaat werd al in een videoclip van een muziekgroep gebruikt, en ik zou een screenshot daarvan willen gebruiken voor een eigen t-shirt te bedrukken. Omdat lettertype en kleur die zij gebruiken mooier is dan de lettertypes en kleuren die ik zag bij de reeds in omloop zijnde T-shirts waar diezelfde zin op staat.
Nuance 2: het gaat om de erg bekende zin "Love is the Law, Love under Will" uit het beruchte "Book of the Law" van Aleister Crowley, die al behoorlijk lang overleden is (exacte jaar van overlijden zou ik even moeten opzoeken). De zin dook al in tal van sites, boeken, documentaires, een videoclip, en inderdaad T-shirts op. En voor iemand me verdenkt van duistere praktijken: hoewel het boek zelf behoorlijk obscuur is, is die ene zin heel betekenisvol gezien het een metaforische uitdrukking is voor de filosofie dat men zijn ultieme droom moet nastreven als hoogste doel, maar dat respect voor de medemens daar nog boven staat. Ik vind het een mooie gedachte, mooie filosofie, en mooie metafoor. Er lopen zelfs mensen rond met tattoos van die zin of van andere zinnen uit hetzelfde boek (de rest van dat boek is minder m'n ding, net zoals ik Crowley op een paar zinnen na een behoorlijk freaky figuur vind... maar hij heeft een handvol citaten die wél erg mooi zijn en los kunnen gezien worden van zijn hele "leer")