Verdeling roerende goederen

vraagtzichaf
Topic Starter

Verdeling roerende goederen

#1 , 24 apr 2015 11:47

Beste
Ik zit in deze oh zo dwaze situatie, misschien weten jullie wat doen.

Na onze scheiding(eenzijdig, tegenpartij weigerde steeds, tot een jaar, dan wordt het huwelijk zoizo ontbonden) dienen nu ook alle goederen worden verdeeld.
Ik vertrok uit het huis en heb nu 2 jaar later maar enkele, zelf van mijn persoonlijke spullen kunnen recupereren.
Het betreft enkel roerende goederen en die ook nog eens voor het huwelijk, maar wel tijdens de relatie, werden aangekocht.
Wagen, zetels, tafels, stoelen, servies, boeken..u kent het wel..
Van de grote aankopen zijn facturen, maar deze staan op tegenpartij's naam, jammergenoeg. Nu is het wel zo dat ik in de 7 jaar durende relatie steeds in alles 50/50 werd betaald. Natuurlijk zijn er geen exacte bedragen over geschreven. jij moet me nog xx, maar betaalde reeds xx..dus ik moet jou nog...xx. Zoals het in elke relatie wel zal gaan. uiteindelijk betaald iedereen even veel. alleen kan ik dit nu niet aantonen. Wel dat er gelden werden teruggestort op tegenpartijs rekenening.. niet waarvoor dit was.
Bvb de wagen, staat op haar naam, maar heb ik betaald. zei heeft me 50% terugbetaald, maar daar zijn geen bewijzen van. of salon staat op haar naam, heeft ze betaald, maar ik betaalde haar 50% terug, ook hier duidelijk bewijs hieromtrent.
Andere dingen zijn helemaal geen facturen meer..wie houdt er hier van elk boek een rekeningetje bij + niet op alles staat waarvoor dit exact is, uittreksels van rekeningen brengen me dus ook niet veel verder.
Het blijkt dat tegenpartij genadeloos en vooral gewetenloos alles voor zich houdt en ik niets kan recupereren.
iemand hier meer info over?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 25 apr 2015 19:50

Getrouwd onder wettelijk stelsel of scheiding van goederen ?

j.demoor

#3 , 26 apr 2015 10:48

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel (=zonder huwelijkscontract).

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid. Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen;3. de goederen geschonken of vermaakt aan de twee echtgenoten samen of aan een van hen onder beding dat die goederen gemeenschappelijk zullen zijn;4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1148.Telkens als een ernstig belang aanwezig is kan de verzegeling van de voorwerpen die tot het gemeenschappelijk vermogen van de echtgenoten, een nalatenschap of een onverdeeldheid behoren, worden gevorderd :1° door degenen die aanspraak maken op een recht daarin en...Art.1149.De verzegeling wordt van de vrederechter gevorderd, hetzij bij verzoekschrift, hetzij bij een mondelinge verklaring, waarvan de griffier akte opmaakt...”(Gerechtelijk Wetboek). Zie vervolgens art.1175 inzake boedelbeschrijving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”