niemand die zegt dat ze huur zal moeten betalen.
Ivm vervroegde invrijheidsstelling: ben ik absoluut voorstander van, om de simpele reden dat het verblijf in een gevangenis absoluut geen lachtertje schijnt te zijn (gelukkig geen ervaring mee

) en men die mensen op een of andere manier moet kunnen motiveren om zich te schikken naar de regels. het kan niet zijn dat iemand die 20 jaar de gevangenis terroriseert, uiteindelijk na evenveel jaren de gevangenis verlaat als iemand die leert zich te schikken naar de regels en dit zonder problemen kan. Ofwel geef je de mogelijkheid om extra straffen (in termen van extra jaren) uit te delen voor gedrag, ofwel geef je mogelijkheid tot strafverkorting.
Sowieso moet je bij langdurige straffen (wat nu 100% van de uitgevoerde straffen zijn) ook de mogelijkheid geven om een aanpassingsperiode te hebben, waarbij mensen al naar buiten werk kunnen zoeken, een woonst zoeken, ...
Meer zelfs, ik vind dat een hele groep mensen, zélfs na het plegen van zware misdrijven, niet in de gevangenis hoort. Men zou een aantal van de mensen kunnen laten kiezen om hetzelfde aantal jaar dat ze normaal dienen te "zitten", te laten dienen in een, weliswaar relatief afgezonderde, leefgroep, waar er ook permanente begeleiding is. Ik denk dan bvb aan ziekenhuizen, rusthuizen, sociale instellingen, ... Voor een aantal mensen zal dit zeker een goed alternatief zijn. Ook voor mensen die nu vrijkomen wegens partnermoord, kan dit een alternatief zijn om hen toch een straf te geven.