Beste,
In 2013 ben ik na een avondje stappen in het ziekenhuis beland. Aanleiding hiervan was een vechtpartij.
Kort samengevat: lastig gevallen geweest door een bende jongeren, in schermutseling verzeild geraakt die al snel uitmondde tot een vechtpartij.
Gevolg: slagen gekregen van een 6-tal man, waaronder 1 slag van een boksijzer.
2 van hen heeft men kunnen inrekenen. Rest is gaan lopen.
Ben een nacht in het ziekenhuis verbleven. Oogkas gebroken, schedelfractuur en op verschillende plaatsen genaaid in het gezicht en 1 maand werkonbekwaam.
Vandaag heb ik een brief ontvangen van het parket van de procureur des Konings. Waarin staat dat 1 van de aanvallers voor de rechtbank geleid zal worden voor opzettelijke slagen en verwondingen.
Ook wordt hierin duidelijk gemaakt dat ik mij, indien gewenst, burgerlijke partij kan stellen door zelf aanwezig te zijn of een advocaat te sturen.
Nu heb ik geen enkele ervaring met het gerecht, de rechtbank, of de gang van zaken daaromtrent.
Is het mogelijk dat in de rechtbank beslist wordt, dat de aanvaller een schadevergoeding naar mij toe moet betalen, zonder dat ik mij burgerlijke partij stel? (ik veronderstel van niet)
Als ik dan een advocaat onder de arm neem, zal het mij misschien meer kunnen kosten dan wat het waard is?
Alle medische kosten werden betaald door mijn hospitalisatie verzekering.
Ik wil vermijden dat dit een straatje zonder eind wordt. Liefst zou ik dit gewoon laten varen en er niet meer om lopen. Maar veel mensen in mijn directe omgeving vinden dat niet de correcte beslissing.
Schrik om er veel geld aan te verliezen en ook om terug met alles geconfronteerd te worden (mentaal) zijn de redenen waarom ik het liever zo laat.
Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n toestanden? Zo kan ik eventueel bijleren.
Alvast bedankt!