EGW kosten onjuist

january_song
Topic Starter

EGW kosten onjuist

#1 , 29 sep 2014 20:05

na veel problemen met het pand (waterinsijpeling, vochtplekken, ...) zegde ik het contract op.

de eigenaar nu af met een "afrekening". hij verdeelt de kosten van de meterstanden over de 5 panden in het huis. elk hetzelfde hoge bedrag. elk het identieke bedrag.

de laatste twee maand zat ik er niet.

daarnaast zette ik de gasplaten niet aan omdat die automatisch aanschoten (trok de electricteitstekker er uit). ik had gemeld aan de eigenaar dat er problemen met electricteit waren.

mag dit? de EGW kosten verdelen over het aantal panden ipv individueel de kosten correct in rekening te brengen?

bedankt..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2014 20:19

Zijn er tussenmeters? Wat zegt de huurovereenkomst?
Indien voor iedereen hetzelfde bedrag maakt het niet uit of je uw kookvuur gebruikte of niet. Heb jij verhuurder van deze problemen op de hoogte gebracht? Hoe? Waarschijnlijk weer per GSM of mail. Ook per AS?

Metool

#3 , 01 okt 2014 13:03

Lees idd je contract na betreffende kosten & lasten. Er moet sprake zijn van voorschotten of 'provisie'. Wordt er verwezen naar een forfait dan kan een afrekening in principe niet.

Het is nog steeds toegestaan om zonder individuele meters te werken. Dan wordt er gewerkt met een verdeelsleutel.

Je kan je iig beroepen op art. 1728ter §1 : inzagerecht. Je kan vragen een kopie van de facturen te ontvangen of deze in te kijken ter plaatse. Je kan dit verzoek doen per AS.

Als de provisie ruimschoots onvoldoende waren kan je ook spelen op het feit dat de verhuurder de provisie opzettelijk ondergewaardeerd heeft om het pand makkelijker te kunnen verhuren. Hier zou kunnen opgemaakt worden dat de overeenkomst niet met de vereiste 'goede trouw' aangegaan is door de verhuurder. M.a.w. dat hij zijn precontractuele informatieplicht geschonden heeft. Dat jij als huurder de overeenkomst nooit was aangegaan moest je van meet af aan geweten hebben wat de werkelijk vaste maandelijkse kosten waren verboden aan het huren van het pand.

Meterstanden moet je natuurlijk zelf in de gaten houden ;-)

Reclame

january_song
Topic Starter

#4 , 11 apr 2015 09:40

is rechtgezet na 10 keer vriendelijk geweest te zijn, ........en 1x kort vermeld te hebben dat ik gerechtelijke stappen ging nemen.

Terug naar “Huren”