WEDUWENPENSIOEN

LEROY
Topic Starter

WEDUWENPENSIOEN

#1 , 05 jun 2008 15:16

Mijn moeder is sinds kort weduwe. Zij ontvangt een overlevingspensioen van haar overleden (2°) echtgenoot.
Enige tijd terug ontving zij een schrijven van de pensioen kas waarbij gevraagd werd de gegevens (adressen werkgevers )van haar eerste man , van wie ze sinds 1961 wettelijk gscheiden is door te geven aan de pensioenkas .
Kan mijn moeder van haar eerste man , die ondertussen reeds enkele tientallen jaren terug overleden is , nog bijkomend pensioen trekken voor de duur van de samenleving met hem ?
Wat moet zij hiervoor evt. doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 jun 2008 21:32

Geachte,

Gezien de pensioendiensten aanvullende inlichtingen vragen omtrent de loopbaan van de ex-echtgenoot, wordt dit dossier ambtshalve onderzocht en dient zij zelf geen stappen te ondernemen tenzij antwoorden op de gevraagde inlichtingen.
Een overlevingspensioen is cumuleerbaar met een rustpensioen ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaanbreuk.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

lydi

#3 , 06 jun 2008 21:09

Als je weduwe zijt van bijv. 2 mannen , dan trekt ge van alle 2 pensioen , de jaren dat ge er mee getrouwd waart.

Zo hebben ze mij dat toch gezegd bij de pensioendienst in Antwerpen.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 06 jun 2008 21:16

Geachte,

Op de website van de Rijksdienst voor Pensioenen, kan u het volgende lezen:

De overlevingspensioenen worden uit hoofde van verschillende echtgenoten toegekend
Wanneer u opeenvolgende huwelijken heeft aangegaan met werknemers, onderzoekt de RVP uw rechten op overlevingspensioen uit hoofde van de activiteit van elk van uw overleden echtgenoten en kent u het gunstigste overlevingspensioen toe.

Wanneer u opeenvolgend getrouwd was met een werknemer op wie de pensioenregeling voor werknemers toepasselijk is en met een persoon die onderworpen is geweest aan een andere pensioenregeling, kunt u het overlevingspensioen in de regeling voor werknemers slechts bekomen op voorwaarde dat u verzaakt aan het overlevingspensioen in de andere regeling.

Wanneer verzaking onmogelijk is, wordt het bedrag van het ander overlevingspensioen afgetrokken van het overlevingspensioen als werknemer.

De inhoud spreekt voor zich

Ik vrees dan ook dat u ofwel mijn collega's van Antwerpen fout begrepen hebt of dat zij u fout begrepen hebben.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”