Akte verlijden, verkoper nog 1 week langer in woning?

Eifos
Topic Starter

Akte verlijden, verkoper nog 1 week langer in woning?

#1 , 06 apr 2015 15:20

Graag jullie advies omtrent volgende situatie.

Mijn bod op een huis werd aanvaard en ondertussen werd een "aankoopbelofte" getekend, dat is ondertussen bijna 1 maand geleden. Gezien de woning snel verkocht raakte, moet er blijkbaar gewacht worden tot de stadsdiensten de nodige info omtrent de bouwtechnische gegevens afleverden. Het echte "compromis" wordt volgende week getekend en de akte zal vermoedelijk over 2 maand verleden worden.

Nu vragen de verkopers of ik akkoord ga dat er in dit compromis gezet wordt, dat zij, na het verlijden van de akte, nog 1 week in het huis mogen blijven wonen om op die manier hun verhuis makkelijker te maken.
Ik vermoed dat dit vooral te maken heeft met het feit dat ze mijn geld nodig hebben om hun nieuwe huis te kunnen betalen (maar eigenlijk heb ik daar geen info over gekregen).

Met welke zaken moet ik rekening houden met deze regeling?
Want ik ben dan de eigenaar van het gebouw en zij worden dan "de huurders"? Stel dat het huis in die week afbrandt?
Moet er ergens een apart contract hieromtrent zijn? Of welke voorwaarden moet je hieraan koppelen?

Alleszins bedankt voor jullie respons.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 apr 2015 17:03

Nu vragen de verkopers of ik akkoord ga dat er in dit compromis gezet wordt, dat zij, na het verlijden van de akte, nog 1 week in het huis mogen blijven wonen om op die manier hun verhuis makkelijker te maken
Zou ik niet mee akkoord gaan, staat daar iets van in die aankoopbelofte. Als u gaat spreken van huurders zal het nog ingewikkelder worden.
Best eens met u notaris bespreken, denk dat hij zal zeggen dat het op eigen risico is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reumong

#3 , 07 apr 2015 11:50

Zelf heb ik dit ook gehad bij de aankoop van mijn woning, de vorige eigenaars hadden een datum gezet vanaf wanneer de woning zou vrij zijn en deze datum viel +/- 5 maanden na het ondertekenen van het compromis en +/- 1,5 maanden na het verlijden van de akte. Voor de periode na het verlijden van de akte heeft mijn notaris dan nog de nodige zaken toegevoegd in het compromis:
- Dat de vorige eigenaars een huur-bedrag moest betalen voor de periode dat deze langer in het huis bleven.
- Dat de vorige eigenaar alles ivm brandverzekering en dergelijke liet lopen tot de afgesproken datum dat ik in het woning kon.

Als ik mij goed herinner is de maximum periode tussen compromis en verlijden van de akte 4 maanden.
Het is dus mogelijk om de verkoper na het verlijden van de akte in de woning te laten wonen, maar in uw geval gaat het over slechts een week (en je blijft binnen de termijn van de 4 maanden). In dat geval zou ik eerder voorstellen om het verlijden van de akte met 1 week op te schuiven.

Reclame

fieke0509

#4 , 07 apr 2015 12:17

Moest u het zelf ok vinden dat ze nog een weekje blijven wonen zou ik zeker in de akte laten opnemen dat ze op datum X het pand dienen te verlaten, want een week wordt er al snel twee, drie, vier, ...

sloeberken

#5 , 07 apr 2015 12:59

Sleutels overhandiging behoort te gebeuren bij verlijden der akte. Welke rompslomp ga dit teweeg brengen als u zich voor alles moet ga indekken, wat als er schade is of zaken verdwijnen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2015 13:43

Deze situatie is niet zo ongebruikelijk en komt wel meer voor, maar de volgende bedenkingen:
- indien dit niet besproken en/of genoteerd werd in het aanbod of bod, bent u niet verplicht dit te aanvaarden
- indien u dit toch aanvaardt laat u nergens enige referentie naar het woord "huren" in de compromis opduiken: geen huurperiode, geen huurprijs, ..., dit is een bezetting ter bede
- u dient hiervoor vergoed te worden. Dit kan door de verkoopprijs aan te passen, maar dan zal er voor de registratie nog steeds een bedrag pro fisco in het compromis dienen opgenomen te worden. Ook hierop betaalt u registratierechten. Zorg dat u een eigen notaris heeft en laat u door hem bijstaan.
- laat in de compromis opnemen dat de verkoper een brandverzekering dient te hebben tot aan het einde van de bezetting
- afhankelijk van hoe hard u uw nieuwe huis onmiddellijk wil hebben kan u ook een vergoeding laten vastleggen indien de verkoper niet kan/wil vertrekken na de voorgestelde datum. Bijvoorbeeld, het huis heeft een huurwaarde van 800€ per maand, dan mag de verkoper blijven voor een bezettingsvergoeding van 1000/30€ per dag tot op dag X. Na dag X wordt deze vergoeding 1500/30€ per dag, ... Zo zal de verkoper ook meer gemotiveerd zijn om het huis zo snel mogelijk te verlaten. Indien u zelf problemen heeft als de verkoper op dag X niet uit het huis is, laat u alle kosten voortvloeiend uit het niet tijdig verlaten van het pand ten zijne lasten beschrijven.
- persoonlijk zie ik niet in waarom het risico op schade of zaken die verdwijnen groter zou zijn tijdens de bezetting dan tussen compromis en akte, maar u kan altijd een plaatsbeschrijving eisen. Of dat nuttig is voor één week laat ik in het midden.

fieke0509

#7 , 07 apr 2015 15:56

Sleutels overhandiging behoort te gebeuren bij verlijden der akte. Welke rompslomp ga dit teweeg brengen als u zich voor alles moet ga indekken, wat als er schade is of zaken verdwijnen.
dat is idd een nadeel. In de zes maanden dat zij van ons huurden is idd het kookvuur volledig vernield, en nog andere dingen waar we achteraf dan gewoon pech mee hadden. Moest ik het zelf over doen, ik liet hen geen dag langer dan de aktedatum blijven. Maar dat is altijd te laat.

mava105

#8 , 07 apr 2015 16:07

Stel gewoon het verlijden van de akte één week uit. Verkoper moet zich maar organiseren om rustig te kunnen verhuizen voor de ondertekening van de akte.

Turaki

#9 , 07 apr 2015 16:17

Moest u het zelf ok vinden dat ze nog een weekje blijven wonen zou ik zeker in de akte laten opnemen dat ze op datum X het pand dienen te verlaten, want een week wordt er al snel twee, drie, vier, ...
En dat u op datum X, op eenvoudige voorlegging van de akte, een deurwaarder op hun kosten kan inschakelen om hen uit te zetten. Geen enkele rompslomp voor u (buiten het zoeken van een deurwaarder), en alle last voor hen (indien ze niet tijdig vertrekken). Stond zo in onze akte.

sloeberken

#10 , 07 apr 2015 16:52

En dat u op datum X, op eenvoudige voorlegging van de akte, een deurwaarder op hun kosten kan inschakelen om hen uit te zetten. Geen enkele rompslomp voor u (buiten het zoeken van een deurwaarder), en alle last voor hen (indien ze niet tijdig vertrekken). Stond zo in onze akte.
Zonder vonnis kan of mag een deurwaarder niets uitvoeren. Misschien een oplossing als u notaris 10.000 euro opzij zet tot de sleutels overhandigd worden.

Turaki

#11 , 07 apr 2015 17:59

Zonder vonnis kan of mag een deurwaarder niets uitvoeren.
De notariële akte is een uitvoerbare titel, dus de deurwaarder kan perfect met dit document alleen optreden.

Franciscus

#12 , 07 apr 2015 18:05

Staat wel in een authentieke akte en uitvoerbaar
Maar gels blokkeren bij notaris is ook geen slecht idee.

@Turaki was me voor - komt ervan dat men een kleinkind moet eten geven :lol:

Terug naar “Kopen”