gedwongen openbare verkoop woning

amadea
Topic Starter

gedwongen openbare verkoop woning

#1 , 04 apr 2015 12:19

Kan mijn ex mij laten verplichten, hetzij via de notaris of rechtbank, om het huis ( samen nog in gemeenschappelijk bezit) openbaar te verkopen?
Ik heb een job, geen schulden en huur een appartementje, dit even terzijde.
Het huis staat ongeveer een jaar te koop en er zijn veel kooplustige geweest. Maar omdat de vraagprijs in het begin veel te hoog was ( op advies ex ) zijn intussen de geïnteresseerde vogels gaan vliegen. Oktober 2014 is hij naar de makelaar gestapt en daar werd er een respectabele verkoopprijs voorgesteld waarin ik mij kon vinden.
Maar de verkoop moest snel doorgaan gezien de herziening in de wetgeving. Doordat er meerder woningen in de omgeving te koop staan werd het veel moeilijker dan verwacht. Vandaar dat hij begin 2015 plots de woning onder de normale verkoopprijs wou laten verkopen. Hiermee kon ik niet mee akkoord gaan. Ik had wel voorgesteld dat hij eventueel iets van zijn deel van de afgesproken verkoopprijs bij de makelaar zou laten vallen ...daar heb ik geen antwoord op gekregen. Hoe dan ook de verkoopstermijn bij de makelaar is inmiddels verstreken en het huis staat leeg. Gezien het een heel moeilijke periode is om te verkopen had ik hem voorgesteld om het huis te verhuren in afwachting van...maar weer geen antwoord gekregen.
Nu probeert hij via de rechtbank mij te verplichten om het huis openbaar te laten verkopen. Tot nu toe heb ik alleen opgedraaid voor alle kosten ivm water en elektriciteit van de te koop gestelde woning en heb vorige zomer zelf heel alleen de tuin onderhouden.
Kan dit zo maar? Graag jullie mening. Bedankt! Amadea

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 apr 2015 13:43

Als één van de mede-eigenaars wenst te verkopen, kan die dat.

De kosten bij een openbare verkoop liggen veel hoger dan onderhandse verkoop.
Het kàn zijn dat het systeem van opbod dat compenseert, maar eerder te verwachten is dat u gewoon minder over houdt .
Potentiële kopers gaan echt niet veel meer bieden dan ze u anders willen betalen.
En als er geen opbod is, wegens te weinig geïnteresseerden, kan het zijn dat de verkoopprijs laag is of de instelprijs niet eens gehaald wordt ...

Een jaar te koop.
Veel kooplustigen gehad - die waarschijnlijk voor nieuwjaar hun koop rond wilden hebben - en geen koper. Een bod gehad ?
Uw eigendom is eigenlijk "verbrand" ....
Geïnteresseerden zijn al langgeweest en hebben intussen wat anders gekocht.

chantika

#3 , 04 apr 2015 16:48

Kan mijn ex mij laten verplichten, hetzij via de notaris of rechtbank, om het huis ( samen nog in gemeenschappelijk bezit) openbaar te verkopen?

Ja hij kan dat. Niemand is verplicht in onverdeeldheid te leven.

En wat die kosten betreft die vallen mee voor de verkoper. Je betaald geen commissie aan de makelaar. Het is de koper die de meeste kosten betaald.

Reclame

j.demoor

#4 , 07 apr 2015 09:27

“Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...“(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1207.Indien niet alle mede-eigenaars met een minnelijke verdeling instemmen, alsook in de gevallen bedoeld in artikel 1206, zesde lid, geschiedt de verdeling gerechtelijk op vordering van de meest gerede partij ingesteld bij de familierechtbank.”(Gerechtelijk Wetboek).

De kosten ivm water,elektriciteit,tuinonderhoud van het huis in onverdeeldheid behoren ook tot die onverdeeldheid. Zij dienen u terugbetaald uit de opbrengst ervan vooraleer die te verdelen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”