Bouwgrond ouders krijgen

Eefge
Topic Starter

Bouwgrond ouders krijgen

#1 , 03 jun 2008 17:08

Hallo,

Mijn vriend 'krijgt' bouwgrond van zijn ouders. Hij heeft nog 1 broer. Om niemand te benadelen is er afgesproken dat mijn vriend de helft van de waarde moet betalen aan zijn broer. De grond wordt geschat op € 100 000.

Hoe moeten we dit nu 'op papier' regelen? Heb begrepen dat de schenking van een onroerend goed sowieso via een notaris moet verlopen? Wie moet hierbij aanwezig zijn? Moeten we enkel schenkingsrecht betalen (in dit geval 5%) en/of ook registratiekosten (10%), notariskosten?

Gaat dit sowieso over een 'schenking' of kan dit ook een 'verkoop' zijn?
Beslissen zijn ouders dit?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jun 2008 18:26

Beste,

Om geen problemen te maken nu of later ( ooit , binnen 50 jaar??) is volgende werkwijze de beste :

de ouders schenken de bouwgrond aan de beide kinderen , ieder voor de helft. De schenkingsrechten bedragen minder dan 3%.
Daarna koopt uw vriend zijn broer uit , met registratierecht van 1%.
Zo is hij volledig eigenaar , en toch heeft zijn broer evenveel en hetzelfde gekregen van zijn ouders.

Wat U zelf betreft : ik raad U aan niet mee te investeren in een bouw , want zonder verdere acties is het huis ook van uw vriend en bezit jijzelf , ondanks uw inspanningen , NIETS. Het huis op een grond is steeds van dezelfde eigenaar als de grond. U kan eventueel een deel 'kopen' van zijn broer.
De simpelste en goedkoopste oplossing is echter : trouwen en inbreng doen van de grond in de gemeenschap , desnoods met een terugkeerclausule. Dit laatste betekent dat uw vriend , bij scheiding , terug de grond krijgt , mits een vergoeding voor uw investering.

Bespreek één en ander met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”