Aankoop via tablet door 2-jarige

MickeyMouse
Topic Starter

Aankoop via tablet door 2-jarige

#1 , 08 feb 2015 16:34

Mijn dochter 2-jarige heeft bij de grootouders zonder het te beseffen gewoon door te klikken via de tablet voor 78 euro virtuele items gekocht in een spelletje met de VISA-kaart.

Kan ik iets doen om deze aankoop te annuleren?
Tot wie moet ik mij richten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2015 16:51

Denk niet dat je hier veel kan aan doen, buiten ervoor zorgen dat een kind van 2 jaar niet met een visakaart kan spelen. Hoe ga je bewijzen dat het kind nog maar 2 jaar was, en geen 18 jaar?

sloeberken

#3 , 08 feb 2015 16:52

Heel eigenaardig voor een 2 jarige. Jij bent altijd verantwoordelijk voor u visakaart.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

MickeyMouse
Topic Starter

#4 , 08 feb 2015 17:08

Er werd een paar maanden geleden wat spelletjes gekocht via de Google Play store.
Blijkbaar is de VISA kaart destijds opgeslagen in de Google wallet.
Bij een bepaald spel kan je virtuele items kopen door gewoon te klikken zonder verdere bevestigingen.

LeenW

#5 , 08 feb 2015 19:14

U bent zelf verantwoordelijk voor de instellingen op uw tablet. VISA gegevens onthouden is meestal geen goed idee.

succes-sie

#6 , 12 feb 2015 22:23

Kijk naar het onderwerp "Minderjarige van 9jaar download voor 5000€ aan apps en spell" (laatste bericht van 26.02.2014) in deze rubriek Consumentenrecht.
Daar wordt uitgelegd hoe je het geld kan terugvorderen.

The Nanny

#7 , 26 mar 2015 19:44

Een rechtshandeling door een minderjarige wordt nietig verklaard. Meerderjarig zijn is immers één van de 4 voorwaarden. Artikel 1108 BW.

roharro

#8 , 26 mar 2015 19:47

Een rechtshandeling door een minderjarige wordt nietig verklaard. Meerderjarig zijn is immers één van de 4 voorwaarden. Artikel 1108 BW.
Enkel bovennatuurlijke wezens konden zien wie de tablet bediende.
Aardse wezens weten daarentegen wel dat een tweejarige geen IP-adres heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#9 , 26 mar 2015 20:17

Dat begrijp ik totaal niet dat een 2 jarige, kaartnummer en code vanbuiten kan. Klacht indienen bij visa.

meesje

#10 , 26 mar 2015 20:29

Dat begrijp ik totaal niet dat een 2 jarige, kaartnummer en code vanbuiten kan. Klacht indienen bij visa.
Klacht???? Zo kan iedereen die een baby heeft zijn daden onder het mom dat de aankopen werden gedaan door de pamperbrigade.
Waar een weg is is een wil.

sloeberken

#11 , 26 mar 2015 21:03

Klacht???? Zo kan iedereen die een baby heeft zijn daden onder het mom dat de aankopen werden gedaan door de pamperbrigade.
De ontvanger moet het bewijs leveren aan visa van de aankoop. Bij aankopen met bankkaarten moet er een minimum van beveiliging zijn om geldig te zijn.

JPV

#12 , 26 mar 2015 21:07

sloeberken: kaartnummer en code kunnen opgeslagen worden in een tablet. Dan moet je enkel op "doorgaan"/"ok" drukken en de bedragen worden aangerekend. Je moet natuurlijk wel éénmaal uitdrukkelijk akkoord gaan daarmee als gebruiker van de tablet, maar daarna heb je het "vlaggen" (al kan je het altijd uitzetten).

Men zal daardoor dus naar verwijzen en zeker bij kleinere bedragen zal je imho voor de rechtbank het nooit halen (zaken waarbij de consument het wél haalde, gingen over bvb 15000 euro op 1 dag.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 mar 2015 11:38

Ook hier weer: hopen op een commerciële geste. Schrijf het platform waar de aankopen gedaan zijn aan (mail hen) en leg de situatie uit. Als het apple is, is de kans groot dat ze terugbetalen. Mogelijk idem voor andere "bekende" platformen.

Blijft wel een riskante bedoening om een tablet waar automatisch betalen aan staat, aan een kind te geven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#14 , 30 mar 2015 11:42

Zeer slechte gewoonte om die gegevens op een tablet, enz. achter te laten.
Dan ben je in deze tijdens geen "voorzichtige huisvader".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Precarious

#15 , 30 mar 2015 13:00

Kan je je niet beroepen op bedenktijd bij aankopen op afstand?

Terug naar “Consumenten Koop”