hoe een appartement kopen voor je kind ?

rafaels
Topic Starter

hoe een appartement kopen voor je kind ?

#1 , 28 mar 2015 11:00

Hallo

Ik heb een dochter die (momenteel) nog studeert ...

Mijn dochter is meerderjaardig maar nog studerend (woont nog steeds in , fiscaal nog steeds ten laste, heeft geen eigen inkomsten, ....)

Ik wil graag een appartement voor haar kopen maar weet niet best hoe dat ik dit aanpak

- Gezien dat een mijn dochter meerderjaardig, kan zij de aankoop doen (en ik betaal het appartement). Kan dit ?? of
- Koop ik het appartement best zelf (op eigen naam ?) en zorg ervoor dat zij automatisch erfgenaam wordt ?

Wat is beste / goedkoopste methode ?

Graag advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
edm

#2 , 28 mar 2015 11:58

Hang ervan wat uw bedoeling is. Wilt u er nog één of andere vorm van kontrole over of niet?
Heeft u nog kinderen?

roharro

#3 , 28 mar 2015 12:12

U schenkt haar het geld en ze koopt en betaalt daarmee het appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

edm

#4 , 28 mar 2015 12:19

Als je nog 3 jaar schikt te leven kan je dat via een handgift( bankgift) is gratis, indien je twijfelft via geregistreerde schenkingsakte 3% schenkingsrechten.
Uw dochter koopt het appartement met dat geld en betaald de registratierechten.
Let wel, ze kan er dan ook mee doen wat ze wil, je hebt er niets meer aan te zeggen.

chantika

#5 , 28 mar 2015 14:22

Of het samen kopen. U koopt het vruchtgebruik en dochter de naakte eigendom.

edm

#6 , 28 mar 2015 14:42

Dan staat het wel al op haar naam, maar kan zij er niks mee doen.
Jij bepaalt dan wat er mee gebeurd, je dochter er laten in wonen, het verhuren, zowel de opbrengsten als de kosten zijn voor u.( uitgezonderd grote structurele kosten)
Geen erfbelasting(succesierechten) meer te betalen.

In dit geval is het beter dat zij een kleine hypotheeklening neemt waarmee ze de naakte eigendom koopt, kan anders aanzien worden als belasting ontwijking.
Bv.: een hypotheeklening op 10 jaar van 8 à 10 duizend € waar jij op de hypotheekakte meetekent als vruchtgebruiker(zodat de bank meedoet), en elk jaar stort je de 12 maandaflossingen+schuldsaldopremie (+/- 1600€/jaar met de huidige intresten) als nieuwjaarsgeld op haar rekening.
De rest betaal jij aan de verkopende partij voor het vruchtgebruik.

Je kan vele kanten op, het hangt er allemaal van af wat de uiteindelijke bedoeling ( een goede start geven, erfbelasting minimaliseren, een kind bevoordelen tegenover de anderen) is en hoeveel kinderen er zijn.

roharro

#7 , 28 mar 2015 19:05

In verband met vruchtgebruik-naakte eigendom verandert het standpunt van de tollenaars rapper dan de lichtsnelheid.
Laatst gewijzigd door roharro op 28 mar 2015 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#8 , 28 mar 2015 19:22

Dank zij de tollenaars genieten de babyboomers nu van een veel te goed pensioen waarvoor steeds minder kinderen steeds harder moeten werken,om t systeem in stand te houden :lol: de pensioenen moeten dus structureel omlaag :mrgreen:

Enfin. Als je een vruchtgebruik/naakte eigendom wil opzetten voor je (enig) kind was de laatste concensus van de fiscus dat je op.het geschonken geld schenkingsrecht van 3% betaalt. De lichtsnelheid zou die consensus natuurlijk al kunnen uiteengekwakt hebben.

wanton

#9 , 29 mar 2015 12:31

Sirkii, uw laatste bewering raakt kant noch wal!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#10 , 29 mar 2015 13:33

zie ook

http://www.lievens.be/nl/documents/2010 ... ankoop.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

WP002

#11 , 29 mar 2015 15:21

Of het samen kopen. U koopt het vruchtgebruik en dochter de naakte eigendom.
Ik dacht dat dat niet meer mocht???

wanton

#12 , 29 mar 2015 20:22

Dochter blote eigendom kopen , ouders het vruchtgebruik = dat is hier niet aan de orde. Zo iets doet men bij een tweede eigendom vb. appartement aan zee , of een klenere woning maar steeds ten behoeve van de ouders, niet voor het kind.
En om allerhande oa. fiscale redenen neemt men best geen lening voor de aankoop van een blote eigendom.
Rafaels, zie verder mijn PB.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”