Ik ga meteen met de deur in huis vallen.
Mijn ex-vrouw en ik zijn in lange trage onderhandeling verwikkeld met de bedoeling om een EOT geregeld te krijgen.
Het is echter de bedoeling om voor de kinderen een meest gunstige regeling te krijgen.
Aangezien het plan is dat ik het huis overneem en als alleenstaande een lening moet nemen, heeft de bank gevraagd om de kinderen beiden bij mij ten laste te zetten.
Naast het feit van de lening, heb ik ook geïnformeerd dat het fiscaal gezien interessanter is als één ouder de kinderen ten laste heeft (en dus van de belastingen kan aftrekken) en de andere ouder "allimentatie" betaald en deze op haar beurt kan ingeven bij de belastingen.
Bedoeling blijft om alle fiscale voordelen op de kinderrekening door te storten, dus hebben beide ouders er voor hunzelf geen eigen voordeel aan.
Mijn vraag is het volgende: Mijn ex-vrouw heeft nog altijd in haar hoofd dat de rechtbank de kinderen automatisch bij de moeder domicilieert en ook automatisch bij de moeder ten laste wil zetten.
In hoeverre klopt dit met de regelgeving en met de praktijk?
Zijn er nog andere "vrouwelijke voorrechten" die in deze moderne tijden overeind zijn gebleven (in regelgeving en/of praktijk)?