Een heel verhaal, maar ik zou graag weten of iemand ons hierin raad kan geven:
Op 08/02/2015 tekenden wij een belofte van aankoop voor een huis waar we al jaren van droomden. Het huis stond net te koop en de verkopers gaven ons op dat moment de indruk dat er heel wat kandidaat-kopers geïnteresseerd waren. Eén dag later vernamen echter wij zeer slechte nieuws: mijn zus heeft kanker in stadium 4 met heel slechte prognose. Ik ben het enige familielid die voor haar kan zorgen. We hebben toen goed nagedacht en besloten dat de combinatie zorg en verhuis niet realistisch was (mijn zus woont in Schoten en ik in Kruibeke). Diezelfde dag nog (dus 1 dag na het ondertekenen van de compromis) hebben we situatie uitgelegd aan de verkopers met de vraag om de compromis te vernietigen, het was toch slechts 1 dag later. Helaas wilden de verkopers dit niet. We hebben toen geprobeerd via telefoon en mail om begrip voor de situatie te krijgen maar we vingen bot. Het was ofwel 10% schadevergoeding betalen zoals vermeld in de belofte van aankoop ofwel zaak voor de rechtbank en een gedwongen verkoop.
De opschortende voorwaarde in verband met het niet verkrijgen van de lening hebben we bewust niet aangewend, we wilden gewoon eerlijk blijven, snel handelen en hun geleden schade vergoeden aangezien deze beperkt was. Maar de verkopers lieten ons ettelijke keren smeken en gaven ons verder geen hoop op een redelijke minnelijke schikking. Omdat we erg bang werden van de dreiging van advocaten, gedwongen verkoop of een schadevergoeding van 34.000 Euro, en omdat al mijn energie naar mijn zus moest kunnen gaan hebben we uiteindelijk zelf voorgesteld om 2.500 Euro te betalen om hun door ons veroorzaakte leed te vergoeden en hen de kans te geven om op langere termijn een koper te vinden (alhoewel we al eerder hadden voorgesteld de geïnteresseerden zelf te verwittigen dat de koop niet ging doorgaan). Dit was op de dag dat de compromis zou vervallen, de verkopers lieten ons verstaan dat dit onze laatste kans was om een geschikt voorstel te doen. In het daarop volgend telefonisch contact vroegen ze bijna het dubbele, om zo 6 maanden overbruggingskrediet te kunnen betalen, want door ons zou het nu veel langer duren vooraleer hun woning zou verkocht worden. We zijn dan uiteindelijk op 22/02/2015 een bedrag van 3.200 Euro overeengekomen om hen die ruimte te geven om hun huis dus langer te koop te kunnen stellen. Diezelfde dag hebben we dat geld cash betaald en op 03/03 stond het huis niet meer te koop op Immoweb en was het "te koop"-bord verwijderd van de gevel, enkele dagen later dus. Als ik nu terugkijk op die periode waren wij continu in staat van paniek en in een rollercoaster van allerlei emoties (ook het verlies van het huis kwam erg hard aan bij ons, ik droom nu nog van dat huis), en nu voelen we ons door onze zwakke positie toen misbruikt.
Dus tussen het ondertekenen van de onderhandse compromis (nog niet geregistreerd bij notaris) en de verkoop aan iemand anders liggen 3 weken. Tussen het vervallen van de compromis op 22/02 en de verkoop aan iemand anders (t.t.z. het verwijderen van de advertenties, dus eigenlijk NA de onderhandelingen en verkoop) ligt 1 week.
Hebben wij recht om (een deel van) dat geld terug te vragen aangezien ze ons hadden voorgehouden dat ze nu veel meer tijd gingen nodig hebben om hun huis te verkopen en wij dus moesten betalen voor de extra kosten van het overbruggingskrediet? Als ik zo naar de timing kijk hadden zij op het moment dat ze geld aan ons vroegen al een andere koper. Welke schade hebben wij dan uiteindelijk aan hen berokkend? Het zou toch moeten volstaan dat wij de effectief geleden schade vergoeden? Is dit een zaak die voor de rechter kans maakt? We zijn bang om nog meer geld te verliezen als we nu te snel naar een advocaat stappen, ik weet ook helemaal niet hoe zoiets gaat...
Bedankt alvast!