Dit is weer zo'n geval van "het staat in het huurcontract dus is het wettelijk". De huurwetgeving bepaald of iets wettelijk is of niet. In de huurwetgeving staat absoluut niets over het aantal malen per jaar dat een eigenaar zijn verhuurde woning mag bezichtigen. Dus U denkt ik zet in het huurcontract 2x per jaar en de huurder tekent het dus is het wettig en moet hij het nakomen.Wijzelf verhuren een appartement en in het contract staat dat we 2x per jaar onze eigendom mogen betreden op eender welk moment mits een verwittiging. Verder mag ik mijn eigendom ook betreden met goedkeuring van vrederechter.
Als U pech hebt en de huurder stapt naar de vrederechter zal die zeggen dat 1 bezoek per jaar meer dan voldoende is. Dat is een frequentie die door de meeste vrederechters als billijk aanvaard word.
En op eender welk moment mits een verwittiging zegt U ? Ook mis: het is in gezamenlijke afspraak met de huurder dat de woning bezocht mag worden. Het is dus in feite mits een verwittiging en het akkoord van de huurder. Betreden van de woning zonder het akkoord van de huurder of van de vrederechter is huisvredebreuk.
Weigert hij dan kan U wel naar de vrederechter stappen en die zal toestaan dat U de woning bezoekt.