Huurders buitenzetten

ilseke
Topic Starter

Huurders buitenzetten

#1 , 31 mei 2008 08:18

Wat is de opzegtermijn als je huurders wilt buitenzetten?

De situatie zit zo.
Wij huren een rijhuisje van een nonkel van mijn man.
Hij is ook eigenaar van het huis hiernaast.

Nu zouden we graag de mensen die daar wonen eruit zetten, zodat ik daar een mini-creche kan starten.
De nonkel is akkoord en wil dit deze mensen wel buitenzetten, ze verzorgen nl de woning niet zo goed, zijn vaak te laat met de huur ect.

Kan dit? Wat is de opzegtermijn?
Ik heb al eens aan de nonkel gevraagt wat voor soort contract ze hebben maar daar kon hij niet op antwoorden.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie

#2 , 31 mei 2008 10:26

Waar is het contract?

JohnD

#3 , 02 jun 2008 03:11

Nu zouden we graag de mensen die daar wonen eruit zetten, zodat ik daar een mini-creche kan starten.
Daar heb jij niets in te zeggen tenzij met beinvloeding van die nonkel. Wat zou je trouwens zeggen of ervan vinden indien jij in de plaats van die mensen waart ? Je bent zelf huurder maar je hebt nu het geluk dat je van een zeer gekende relatie (die onkel dus) huurt. Misschien willen die mensen wel helemaal niet verhuizen.

Je opmerking "ze verzorgen de woning niet zo goed" is volgens mij in de verste verte nog geen reden om iemands huur op te zeggen.

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 02 jun 2008 15:49

Al eens bij stilgestaan dat die mensen ook een recht op wonen hebben?
Het is niet omdat jullie een 'zaak' willen starten en je de eigenaar kent (of familie is) dat je de rechten van huurders zomaar aa je laars moet lappen hé.
Een beetje respect voor de medemens graag.

JohnD

#5 , 02 jun 2008 17:59

Nou ja waarschijnlijk moeten ze het eerst eens zelf aan de lijve ondervinden wat last, gedoe en miserie een verplichte verhuis met zich meebrengt.

Daarom zijn er gelukkig nog huurwetten en 9-jarige huurcontracten die enkel in speciale gevallen kunnen ontbonden worden.

j.demoor

#6 , 03 jun 2008 11:25

“Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of...De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Er een mini-creche in vestigen is niet ’persoonlijk en werkelijk te betrekken’.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

ilseke
Topic Starter

#7 , 07 jun 2008 17:09

Waar heb ik gezegd dat ik de rechten van de huidige huurders aan mijn laars wil lappen?
Moest ik dat willen zou ik ze er evengoed kunnen uitpesten, we zijn immers directe buren.
Dan zou ik hier niets komen vragen...

Trouwens, hoe zou jij het vinden als jij huizen verhuurt en de helft van de tijd betalen ze te laat?
En wat zou jij ervan vinden als ze een hond binnenshuis houden hoewel in het contract staat dat het niet mag.
Zou je het appreciëren als ze jouw eigendom verwaarlozen?

Ik wil gewoon weten wat wettelijk kan en niet kan.
Beetje kortzichtig he...

ilseke
Topic Starter

#8 , 07 jun 2008 17:19

“Art.3...§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of...De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Bedankt voor het nuttige antwoord.

Dus als ik het goed begrijp, als mijn vriend zijn adres dan daar zet dan kan het wel? (vermits hij verwant is met de huisbaas)
Of zie ik het te simpel?

De correcte manier is wss de mensen via de rechtbank buitenzetten wegens niet naleven van het contract, maar tegen die rompslomp ziet de huisbaas op, wat te begrijpen is omdat hij dit al met de vorige huurster van dit huis heeft moeten doen.
Maar als dit de enige manier is, dan zullen we het wel zo doen.

mapleleiah

#9 , 07 jun 2008 21:44

Bedankt voor het nuttige antwoord.

Dus als ik het goed begrijp, als mijn vriend zijn adres dan daar zet dan kan het wel? (vermits hij verwant is met de huisbaas)
Of zie ik het te simpel?

De correcte manier is wss de mensen via de rechtbank buitenzetten wegens niet naleven van het contract, maar tegen die rompslomp ziet de huisbaas op, wat te begrijpen is omdat hij dit al met de vorige huurster van dit huis heeft moeten doen.
Maar als dit de enige manier is, dan zullen we het wel zo doen.
Als ze constant te laat betalen, zult u ze misschien via de rechtbank kunnen buitenkrijgen, maar i.v.m. dat huisdier zal het niet lukken want het is reeds eerder op dit forum gebleken dat het houden van een huisdier beschouwd wordt als een menselijk recht.

Hou er wel rekening mee dat het een lange procedure kan zijn.

Hou er ook rekening mee dat als u het huis gaat gebruiken voor handelsdoeleinden, dat uw nonkel er belastingen zal moeten op betalen en dat hij dus minder huuropbrengst zal hebben.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

ilseke
Topic Starter

#10 , 14 jun 2008 14:23

Als ze constant te laat betalen, zult u ze misschien via de rechtbank kunnen buitenkrijgen, maar i.v.m. dat huisdier zal het niet lukken want het is reeds eerder op dit forum gebleken dat het houden van een huisdier beschouwd wordt als een menselijk recht.

Hou er ook rekening mee dat als u het huis gaat gebruiken voor handelsdoeleinden, dat uw nonkel er belastingen zal moeten op betalen en dat hij dus minder huuropbrengst zal hebben.

Lenny
Omwille van de lange procedure was de huisbaas in de eerste plaats dus op zoek naar een andere manier.

En nee de huuropbrengst zal niet minder zijn, want een gebouw voor een mini-creche mag gehuurd worden als woning en hoeft niet als handelspand gehuurd worden.

mapleleiah

#11 , 14 jun 2008 14:55

Lenny
En nee de huuropbrengst zal niet minder zijn, want een gebouw voor een mini-creche mag gehuurd worden als woning en hoeft niet als handelspand gehuurd worden.
... juist, maar als je ook maar iets van die huurkosten gaat aangeven aan de belastingen als kosten voor je zaak, dan heeft de huisbaas het toch zitten bij controle! Dit weet ik omdat ik mijn huishuur niet mocht aangeven als beroepskosten toen ik nog huurde.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2008 14:56

Wetboek Inkomstenbelastingen

Artikel 7

§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn :

2° voor verhuurde onroerende goederen :

a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid :

- het kadastraal inkomen wanneer het ongebouwde onroerende goederen betreft ;

- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere goederen betreft ;

b) het kadastraal inkomen, wanneer die goederen in België zijn gelegen, overeenkomstig de pachtwetgeving zijn verhuurd en door de huurder voor land- of tuinbouw worden gebruikt ;

b)bis het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het gaat om gebouwde onroerende goederen verhuurd aan een rechtspersoon die geen vennootschap is, met het oog op het ter beschikking stellen ervan :

- aan een natuurlijke personen om uitsluitend als woning te worden gebruikt ;

- aan meerdere natuurlijke personen die ze uitsluitend gezamenlijk als woning gebruiken.

c) het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen, wanneer het andere in België gelegen ongebouwde onroerende goederen betreft, of het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;

Het gebruik als crèche lijkt mij toch het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid te zijn.

scorpioen

ilseke
Topic Starter

#13 , 14 jun 2008 18:01

Het gebruik als crèche lijkt mij toch het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid te zijn.

scorpioen
En toch hoef je als mini-creche niet als handelspand te huren, hier ben ik 100% zeker van.

Je mag dan idd wel niet de huur aangeven als beroepskosten.

ilseke
Topic Starter

#14 , 14 jun 2008 18:41

scorpioen
En toch hoef je als mini-creche niet als handelspand te huren, hier ben ik 100% zeker van.

Je mag dan idd wel niet de huur aangeven als beroepskosten.
En ik heb ondertussen ook teruggevonden waarom.
Je levert en dienst en voert geen handel.

Terug naar “Huren”