Zoals hierboven reeds uitgelegd hangt het aantal buisjes af van wat de huisdokter wil laten onderzoeken. Ik kan me voorstellen dat bij een diabetespatiënt bepaalde huisdokters met één buisje genoeg hebben (bijvoorbeeld insuline meten in het bloed. Ik zeg maar wat, ik ben geen dokter). Jouw huisdokter zal naast enkel de insuline, nog een aantal andere parameters willen laten testen, waarschijnlijk (mogelijk preventie), waardoor hij meer buisjes nodig heeft.
Uw bewering
Door het niet laten uitvoeren van de juiste bloedanalyse werd laattijdig Leukemie vastgesteld.
gaat moeilijk hard te maken zijn, denk ik. Stel dat uw moeder geen diabetes had gehad, had ze waarschijnlijk bij haar huisdokter nooit of slechts zeer sporadisch een bloedonderzoek moeten laten doen, en was de Leukemie waarschijnlijk ook laattijdig vastgesteld? Je verwijt haar huisdokter eigenlijk dat hij een ziekte niet op voorhand kon voorspellen. Ik zou me daar niet te veel op focusen.
Om even een persoonlijk verhaal te delen: bij ons zoontje werd op 3-jarige leeftijd een scoliose (kromming) van de ruggengraat vastgesteld. De orthopedist die hem behandelde liet hem een korset maken om de scoliose bij te sturen. Hij zou dit 23u op 24 moeten dragen. Oorzaak van de scoliose was onbekend. Bij veel scolioses komt de echte oorzaak nooit naar boven. Maanden later liet ons zoontje echter zijn hoofd hangen. Hij kreeg het niet meer opgericht. Bijkomende onderzoeken volgden. Bleek dat hij een tumor in het ruggenmerg had. Dit was de oorzaak van de scoliose. Ondertussen zijn we bijna een jaar verder. Tumor is voor een groot deel verwijderd en ons zoontje kan nog lopen. We moeten nu om de paar maand op controle (inclusief MRI scan).
Moeten wij nu kwaad zijn op de orthopedist die niet meteen een MRI scan liet maken zodat meteen de tumor aan het licht gekomen was? Dan had de tumor maanden vroeger ontdekt geweest en was hij kleiner geweest / makkelijker te verwijderen. Naar ons aanvoelen heeft de orthopedist geen fout gemaakt, aangezien hij ook geen kristallen bol heeft. De medische wetenschap staat ver, maar een mens kan nooit alle mogelijke scenario's voorzien.
Ik raad je aan dit te laten rusten en je te concentreren op wat echt belangrijk is: de tijd die je nog rest met je moeder! Ik wens je alvast veel sterkte toe...