Even verduidelijken, want blijkbaar heb ik het dus nogal verward uitgelegd, waarvoor mijn excuses:
Het bord dat ik dus blijkbaar genegeerd heb, is
F99c: de weg zelf is verder gewoon verhard en leidt door velden waarop niemand anders te zien was op dat moment.
Ik ben tegengehouden door een agent die wees op de aanwezigheid van het bord en het feit dat ik daar dus niet mag rijden, want voorbehouden aan enkel de categorieen die erop vermeld staan en dat rijden daar dus verboden is voor mij: de nodige formaliteiten afgehandeld, verder niets gevraagd, ik was te geschrokken eigenlijk.
Volgens de enen aan wie ik dit uitgelegd heb, is dit dus een derde graadsovertreding, maar volgens anderen is het slechts een tweede graadsovertreding?
Ik ben de wet dan maar eens gaan lezen, en art. 3 van het KB van 30/09/05, dat de derde graadsovertredingen opsomt, heeft het in 23° over
De bestuurder mag de voetgangers niet in gevaar brengen die:
- zich bevinden op een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden F99a of F99b of ingericht als speelstraat;
Maar anderzijds staat in datzelfde KB onder art. 2 dat de tweede graadsovertredingen opsomt, dit:
Op de wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn en van de categorieën van weggebruikers die opgesomd zijn.
Iemand die hierover uitsluitsel kan geven welke graad van overtreding ik nu eigenlijk begaan heb door daar te rijden?
Ik heb nog geen PV ontvangen, dus ik weet niet wat de agent opgeschreven heeft, maar ik ga momenteel van het slechtste geval uit omdat de agent mij kwaad leek, maar dan nog lijkt het mij onduidelijk wat het vervolg van een derde graadsovertreding is: toch een PV met O.I. of doorsturen naar parket? Zijn daar eigenlijk duidelijke regels voor?
Bedankt.