Koper eist geld terug na 2ehands verkoop

ElGargamel
Topic Starter

Re: Koper eist geld terug na 2ehands verkoop

#31 , 10 mar 2015 15:03

ik zou u voorlaatste zin er uit laten
Bedoel je

1) "Ik heb u de fiets verkocht in de staat gezien en goedgekeurd door uzelf?"
2) "Ik had u wegens het defect aan het scharnier niet aangemoedigd om een testrit te maken, desalniettemin had u wél de kans en de tijd om de fiets te inspecteren."

De 1) zou ik er toch inlaten, niet. De 2) kan ik begrijpen, deze staat er enkel in als antwoord op zijn vorige mail, maar kan er eventueel uit gelaten worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#32 , 10 mar 2015 15:52

Hij bedoelt 2. Het lijkt alsof je er wel iets vanaf wist… "niet aangemoedigd om…".

sloeberken

#33 , 10 mar 2015 17:00

ik zou u voorlaatste zin er uit laten
Zeker uithalen dat kan een begin van vermoeden zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

ElGargamel
Topic Starter

#34 , 12 mar 2015 19:43

Ik heb het bericht nog niet verstuurd. De laatste reactie van de koper was van 4 dagen geleden.

Zou ik het nu toch nog sturen of afwachten tot de koper nogmaals iets stuurt?

Sent from my One+1

sloeberken

#35 , 12 mar 2015 19:55

1x u besluiten sturen is voldoende.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#36 , 16 mar 2015 16:24

Nu krijg ik bericht van de ontevreden koper, want hij was ermee langs de fietsenmaker geweest en naast het vervangen van dat ene onderdeel bleek het frame ergens vanachter op de fiets gebroken te zijn. En door de roestvorming moet die breuk al van voor de verkoop aanwezig geweest zijn.
Topic starter is inderdaad tot niets verplicht (hoeft zelfs geen mail of brieg terug te schrijven), maar als de laatste bewering juist is (dat de roestvorming een bewijs is dat het gebrek aanwezig was voor de verkoop), dan zou het wel netjes zijn van de topic starter om een terugname te accepteren en het geld terug te betalen. Moest hij in de situatie van de koper zijn, zou hij dit ook op prijs stellen.

OK, juridisch kan hem niets ten laste gelegd worden, maar een beetje eerlijkheid kan ook geen kwaad. Ik verkoop ook regelmatig tweedehands via verschillende kanalen, en in veel gevallen aanvaard in een teruggave als het verkochte voorwerp niet naar de verwachtingen van de koper is. Verzendingskosten en kosten voor terugsturen betaal ik uiteraard niet terug, maar als het voorwerp me teruggestuurd wordt en in dezelfde staat is dan hoe ik het verstuurd heb, ben ik altijd bereid om terug te betalen (is nog maar 1 keer voorgekomen in al die jaren). Natuurlijk: voor gebreken die mij niet bekend waren, en niet kan bewezen worden dat ze bestonden VOOR de verkoop, ga ik geen verantwoordelijkheid opnemen, maar in dit geval zou de roestvorming bewijzen dat het gebrek al VOOR de verkoop bestond.

Mijn grootvader zei altijd: "Behandel anderen zoals je zelf wil behandeld worden." Misschien iets om over na te denken door de topic starter. Puur juridisch gezien daarentegen hoeft hij zich niets meer van de koper aan te trekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ElGargamel
Topic Starter

#37 , 16 mar 2015 17:14

Topic starter is inderdaad tot niets verplicht (hoeft zelfs geen mail of brieg terug te schrijven), maar als de laatste bewering juist is (dat de roestvorming een bewijs is dat het gebrek aanwezig was voor de verkoop), dan zou het wel netjes zijn van de topic starter om een terugname te accepteren en het geld terug te betalen. Moest hij in de situatie van de koper zijn, zou hij dit ook op prijs stellen.

OK, juridisch kan hem niets ten laste gelegd worden, maar een beetje eerlijkheid kan ook geen kwaad. Ik verkoop ook regelmatig tweedehands via verschillende kanalen, en in veel gevallen aanvaard in een teruggave als het verkochte voorwerp niet naar de verwachtingen van de koper is. Verzendingskosten en kosten voor terugsturen betaal ik uiteraard niet terug, maar als het voorwerp me teruggestuurd wordt en in dezelfde staat is dan hoe ik het verstuurd heb, ben ik altijd bereid om terug te betalen (is nog maar 1 keer voorgekomen in al die jaren). Natuurlijk: voor gebreken die mij niet bekend waren, en niet kan bewezen worden dat ze bestonden VOOR de verkoop, ga ik geen verantwoordelijkheid opnemen, maar in dit geval zou de roestvorming bewijzen dat het gebrek al VOOR de verkoop bestond.

Mijn grootvader zei altijd: "Behandel anderen zoals je zelf wil behandeld worden." Misschien iets om over na te denken door de topic starter. Puur juridisch gezien daarentegen hoeft hij zich niets meer van de koper aan te trekken...
Ik begrijp je reactie, maar ik ben er eerlijk gezegd niet van overtuigd dat deze gebreken aanwezig waren voor de verkoop. Op basis van de foto's die hij me doorstuurde zie je inderdaad een klein beetje roest rond de breuk, maar niet overtuigend genoeg voor mij. Roest is slechts oxidatie van ijzer in aanwezigheid van water, maw zelfs vochtige lucht kan roestvorming veroorzaken en dit al na 1-2 dagen. Als je bv een vuile mountainbike grondig maar vergeet om de ketting te drogen en in te smeren zit je de volgende dag al met lichte roestvorming.

Mocht de koper mij op dit feit gewezen hebben onmiddellijk na de aankoop dan had ik kunnen geloven dat deze breuken aanwezig waren op de moment van verkoop, maar doordat de koper mij pas 3 weken na aankoop gecontacteerd heeft heb ik hier wel moeite mee.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#38 , 17 mar 2015 09:15

Tja, het is aan jou om te beoordelen, natuurlijk. Maar op zich heb je geen enkele verplichting tegenover de koper, tenzij hij kan aantonen dat jij op het moment van de verkoop wist van de breuken. Geen idee hoe hij dit zou kunnen aantonen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”