lening aan vriend

tinake
Topic Starter

lening aan vriend

#1 , 15 mar 2015 14:02

Hallo, een vriend van mij heeft 6000€ geleend aan iemand die hij al 25j kent.Er is niks opgemaakt op papier.Na 4j heeft hij nog steeds niets teruggekregen.Als bewijs heeft hij enkel een paar smsen van de persoon waarin hij vraagt om nog geduld te hebben en over het bedrag dat hij nog moet betalen.Kan hij dit op één of andere manier terug vorderen met deurwaarder ofzo? Alvast bedankt voor uw reacties.Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 15 mar 2015 14:56

Kan hij bewijzen dat het om een lening gaat? bv mededeling bij overschrijving?

tinake
Topic Starter

#3 , 15 mar 2015 21:34

Nee,het is tot 6000€ opgelopen door die persoon telkens uit de nood te helpen met een beetje geld.Hij heeft enkel een paar smsen waarin de persoon wel toegeeft dat hij dit geld nog moet terugbetalen.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2015 14:05

Hoe is dit geld overhandigd? Via overschrijving of cash? Als dit telkens cash was, begin dan maar eens te bewijzen wat er juist geleend is...

Wat kan er juist bewezen worden met de SMS-en? Enkel dat er nog geld moet terugbetaald worden, of ook over welke bedragen het gaat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#5 , 16 mar 2015 14:38

Mss een optie: Een afbetalingsplan opstellen op papier zodat hij uitstel van betaling krijgt en u dan toch nog iets op papier krijgt. Ik betwijfel dat die smsen sluitend bewijs gaan geven.

Gebruiker21

#6 , 16 mar 2015 15:51

Goed plan van LeenW. Als de ontlener idd bereid is een papier te ondertekenen waarin een afbetalingsplan staat, is dit ook meteen een schuldbekentenis. Met wat geluk ondertekend de schuldenaar dit zonder veel argwaan (in de zin van: "Ik ga dit hier even tekenen, dan is hij content en hoor ik er weer even niets van"), maar heeft de schuldeiser wel de schuldbekentenis in handen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 16 mar 2015 16:52

Met dien verstande natuurlijk dat het afbetalingsplan de (erkende) schuld niet langer opeisbaar maakt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21

#8 , 16 mar 2015 17:03

Met dien verstande natuurlijk dat het afbetalingsplan de (erkende) schuld niet langer opeisbaar maakt.
Niet meteen, maar wel volgens de specificaties van het afbetalingsplan.

tinake
Topic Starter

#9 , 17 mar 2015 01:56

Het is telkens cash gegeven.In de smsen staat het bedrag vermeld.Ze waren overeen gekomen dat hij met 50€/maand zou terugbetalen maar daar houd hij zich zelfs niet aan.Denk niet dat hij een papier zal tekenen maar is het proberen wel waard.

Gebruiker21

#10 , 17 mar 2015 09:07

€50 per maand om €6000 af te betalen? Dan ben je 10 jaar bezig... Afin, beter dan dat je niets terug krijgt, natuurlijk. Maar als de SMS-en effectief de bedragen vermelden en je kan uit de SMS-en opmaken dat de schuldenaar erkent dat hij dit geld moet terugbetalen, is dit zeker een begin van bewijs van deze schuld...

LeenW

#11 , 17 mar 2015 09:43

Het zal er toch van afhangen hoe het exact geformuleerd staat.

tinake
Topic Starter

#12 , 17 mar 2015 18:52

En waar kan hij hiermee terecht dan?Zal eens vragen hoe het exact geformuleerd staat.

ddanck
Contacteer: Website

#13 , 17 mar 2015 19:40

Bij een advocaat. Of hij moest zelf juridisch onderlegd genoeg zijn om een erkenning van schuld te verkopen als toelating tot afbetaling.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

tinake
Topic Starter

#14 , 21 mar 2015 01:08

Bedankt voor uw reacties

Terug naar “Andere”