handgift vs schenking

Pjotr1977
Topic Starter

handgift vs schenking

#1 , 09 mar 2015 16:00

Alleenstaande moeder(66j. en gezond) wil haar kinderen elk 100.000 euro geven. Kan dit als handgift(via overschrijving) of moet dit als schenking?
Waar ligt het verschil? En waar liggen de limieten?

Als ik het google vind ik niet meteen waarom het bv. niet zou kunnen als handgift(geen kosten aan de staat), maar dit lijkt me zo onwaarschijnlijk. Waarom gebruiken niet meer mensen dit dan?

Sorry, zie even de bomen door het bos niet meer.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 mar 2015 16:21

bij mijn weten:

een schenking wordt belast aan de tarieven die je op http://www.notaris.be" onclick="window.open(this.href);return false; kan vinden. Deze schenking is definitief en bevrijdend tegenover de fiscus bij een eventuele nalatenschap. Een handgift is ook geen probleem op zich, maar als uw moeder overlijdt binnen de 3 jaar, zullen er successierechten op betaald moeten worden, wordt een deel van de erfenis.

basejumper

#3 , 09 mar 2015 17:22

Handgift is inderdaad vrij van successierechten terwijl je bij een schenking onmiddellijk de rechten betaalt. Enkel bij overlijden binnen de drie jaar moet je de handgift vooralsnog aangeven in de aangifte van overlijden en worden deze geglobaliseerd mee belast. Die globale belasting kan hoger zijn dan de schenkingsrechten die je nu bij een schenking betaalt. Vraag wel documenten aan je bank : men voorziet daar een bijakte die je binnen de drie jaar nog kan neerleggen (en schenkingsrechten betalen) wanneer je moeder zichtbaar achteruit zou gaan (lees terminaal ziek). dat kan natuurlijk niet als er een plots overlijden zou plaatsvinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Pjotr1977
Topic Starter

#4 , 10 mar 2015 12:54

Oke.

Waarom wordt hier niet meer gebruik van gemaakt?
Waarom wordt er meestal geschonken met de fiscale gevolgen van dien?

Mvg

roharro

#5 , 10 mar 2015 14:15

Daarvoor is een grootschalige enquëte nodig.
De glazen bol zwijgt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#6 , 10 mar 2015 14:23

Ik betwijfel overigens of er meetal geschonken wordt.

basejumper

#7 , 10 mar 2015 20:07

Ik heb in mijn loopbaan zo tientallen handgiften georganiseerd. Ook de private bankers doen dat zeer frekwent. Schenkingen daarentegen zie ik inderdaad veel minder...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”