Situatie:
-Partners wonen feitelijk samen (zelfde domicilie) maar niet wettelijk
-Partners kochten samen een huis aan in 2002
- Partners hebben samen 2 minderjarige kinderen (3 en 5)
We gaan nu uit mekaar, maar hoe moeten we tewerk gaan voor:
- het hoederecht van de kinderen. We wensen allebei co-ouderschap met bilocatie. Moeten we voor de rechter verschijnen (welke?). Maakt het verschil uit wie het verzoekschrift indient?
- het uitkopen ivm het onroerend goed: Het huis werd aangekocht door middel van een hypotheeklening, een onderhandse lening van zijn ouders (nog nooit rente op betaald, en stilzwijgende afspraak dat dat ook nooit zal gebeuren omdat het eigenlijk een schenking betreft) en eigen middelen. Hij wil het huis houden, en me dus uitkopen. Zijn ouders willen dat ik nu interest betaal op die onderhandse lening. Kan ik daartoe verplicht worden? Ik wil mijn ex niet in financiële problemen brengen, en wil eigenlijk gewoon mijn investering (bijna 33.000 euro) terug. Dat is de helft van wat er tot nu toe afbetaald is + mijn eigen middelen die ik heb ingebracht bij aankoop. We hebben het huis laten schatten door een beëdigd schatter. In het schattingsverslag staan 2 waardes: het geschatte bedrag en het veilbare bedrag. Met welk bedrag houdt de notaris rekening bij het berekenen van het uitkoopbedrag?
Alvast bedankt voor uw antwoorden.