Uitzetting mogelijk op zeer korte termijn?

jozef222
Topic Starter

Uitzetting mogelijk op zeer korte termijn?

#1 , 23 mar 2006 16:30

Wegens tijdelijke financiele problemen waaronder werkloosheid was ik enige tijd niet in staat de huur te betalen (totaalprijs 650 euro per maand). De verhuurder riep mij op in verzoening bij het vredegerecht maar ondertussen was ik reeds aan het afbetalen (nieuw werk gevonden) en schreef ik de vrederechter een brief dat ik die dag moest werken en bijgevolg niet kon komen maar dat ik bereid was iedere week stipt 250 euro ter afbetaling te storten, hetgeen ik ook doe. Die brief stuurde ik ook per aangetekend schrijven aan de advokaat van de verhuurder. Doch nu kreeg ik afschrift van een verzoekschrift (moet verschijnen begin april) om uitspraak te aanhoren van de vrederechter omdat de verhuurder mij er DIREKT wil laten uitzetten omdat hij zijn achterstallig geld ook DIREKT wil. Echter, ik kan niet begrijpen dat dit kan omdat ik echt iedere week 250 euro overmaak als afbetaling, dus 1000 euro per maand. De achterstal bedraagt drie maanden huur. Afgezien van die 1000 euro kan ik echter niets meer betalen voor de nieuwe huurtermijnen, doch dit zou ik willen betalen met mijn vakantiegeld begin juni, (alsook met de resterende 350 euro vervat in de 1000 euro per maand), voor nadien heb ik beloofd de huur steeds correct te zullen betalen.

De verhuurder neemt hier echter geen genoegen mee en eist onmiddelijke uitzetting! Is dat mogelijk en hoe gaat dit in zijn werk? Hoeveel tijd heb ik nog? Intussen betaal ik al enkele weken nauwgezet de afbetaling en daar wil ik ook mee doorgaan. Kan men mij desondanks van de ene dag op de andere uitzetten? En kan de verhuurder een deurwaarder sturen ook al betaal ik iedere week afbetaling? Kan hij die deurwaarder dan ook laten uitvoeren? Ik zou zeer dankbaar zijn voor elk antwoord want ik ben geen criminele wanbetaler maar had enkel last van tijdelijke problemen waar ik zelf niets aan kon doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 24 mar 2006 08:53

Door uw afwezigheid op de eerste zitting, vrees ik dat de vrederechter nog weinig begrip zal kunnen opbrengen voor uw situatie.

Zorg dat U dit maal WEL aanwezig bent op de zitting, neem alle betalingsbewijzen mee, en doe uw verhaal.

ALLE vonnisen zijn uitvoerbaar.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2006 14:22

Je kan maar buitengezet worden met een uitvoerbaar vonnis.
Ga dus naar de zitting, neem alle bewijzen mee, maak vooraf een kopie van de bewijzen en stuur die vooraf op naar de advocaat van de tegenpartij. Leg uw zaak uit aan de vrederechter, met de bewijsstukken. De kans is groot dat de vrederechter u niet laat buitenzetten.

Tegen dit vonnis van de vrederechter kan u dan nog beroep aantekenen. Of u ondertussen kan worden buitengezet hangt af van het feit of de vrederechter de voorlopige tenuitvoerlegging van het vonnis toestaat.

scorpioen

Reclame

scorpioen

#4 , 24 mar 2006 14:32

.
ALLE vonnisen zijn uitvoerbaar.
Het gebeurt niet dikwijls maar nu zit je er toch naast Lex.

Gerechtelijk Wetboek:
" Art. 1397. Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt en onverminderd de regel van artikel 1414, schorsen verzet en hoger beroep tegen eindvonnissen daarvan de tenuitvoerlegging.

Art. 1398. Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt, kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van de vonnissen toestaan."

Wanneer tegen een vonnis verzet of hoger beroep mogelijk is is tenuitvoerlegging maar mogelijk nadat de termijn voor verzet of hoger beroep verstreken is en op voorwaarde dat geen verzet of hoger beroep werd ingesteld.

Uiteraard behoudens de uitzonderingen die de wet voorziet (voorbeeld beschikking kort geding is van rechtswege uitvoerbaar).

Enkel wanneer de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van het vonnis toestaat (het vonnis uitvoerbaar verklaard bij voorraad) is tenuitvoerlegging mogelijk ook al wordt verzet aangetekend of hoger beroep ingesteld.

scorpioen

Lex

#5 , 24 mar 2006 15:37

266. Een rechterlijke beslissing heeft -in beginsel VANAF de uitspraak- van rechtswege uitvoerbare kracht(force ex?cutoire; Vollstreckbarkeit).LAENENS,J.,BROECKX,K.,SCHEERS,D., Handboek gerechtelijk recht, Antwerpen,Intersentia,2004,p 153

scorpioen

#6 , 24 mar 2006 16:13

266. Een rechterlijke beslissing heeft -in beginsel VANAF de uitspraak- van rechtswege uitvoerbare kracht(force ex?cutoire; Vollstreckbarkeit).LAENENS,J.,BROECKX,K.,SCHEERS,D., Handboek gerechtelijk recht, Antwerpen,Intersentia,2004,p 153
Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt maar het is toch duidelijk: een vonnis waartegen verzet of hoger beroep kan worden aangetekend of werd aangetekend kan niet ten uitvoer worden gelegd, tenzij de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging heeft toegestaan. Dit behoudens de wettelijke uitzonderingen. Hierover kan volgens mij niet de minste discussie bestaan. De door mij geciteerde wetteksten zijn duidelijk en ook uit de praktijk weet ik dat dit zo is.

scorpioen

Fresh

#7 , 24 mar 2006 17:21

Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt maar het is toch duidelijk: een vonnis waartegen verzet of hoger beroep kan worden aangetekend of werd aangetekend kan niet ten uitvoer worden gelegd, tenzij de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging heeft toegestaan. Dit behoudens de wettelijke uitzonderingen. Hierover kan volgens mij niet de minste discussie bestaan. De door mij geciteerde wetteksten zijn duidelijk en ook uit de praktijk weet ik dat dit zo is.

scorpioen
Je hebt idd gelijk scorpioen, een rechterlijke uitspraak is enkel uitvoerbaar niettegenstaande verzet of hoger beroep indien de uitvoerbaarheid bij voorraad is toegestaan. Dit moet uitdrukkelijk gevraagd worden in de conclusies en moet uitdrukkelijk door de rechtbank zijn toegestaan, zoniet is de uitspraak niet uitvoerbaar.

Terug naar “Huren”