Bij vermoedens van onfaire behandeling (en dit kan je mijns inziens aantonen met een overzicht van de artikels die eerst werden goedgekeurd en vervolgens systematisch weer geweigerd) zou ik de ouders eens laten langsgaan bij de directeur in kwestie en deze duidelijk maken dat er een probleem is met de deontologische houding van de leerkracht. Dat u van hem verwacht dat er ingegrepen wordt zelfs als dat inhoudt dat een externe bijzit en mee de controlemomenten van uw dochter beoordeelt. Dat indien deze problemen blijven aanhouden er hen geen andere mogelijkheid rest dan de zaak onder de aandacht van de het controleorganisme van de overheid te brengen en eventueel met de verzamelde feiten de zaak in geding te trekken.
Tevens duidelijk maken dat van een leerkracht psychologie toch als minimum verwacht mag worden dat hij zijn deontologische code respecteert en niet te pas en te onpas luidkeels in het bijzijn van derden orakelt dat hun dochter "niet past" in zijn klas terwijl dit blijkbaar voor haar andere vakken geen probleem geeft.
Het is geen vak psychologie, de leerkracht heeft gewoon de opleiding psychologie gehad. Volgens mij is het het vak gedrag als ik me niet vergis, ik kan haar straks bereiken om het na te trekken. Haar ouders hebben de mentaliteit 'je bent oud en wijs genoeg om het zelf op te lossen' en die trekken zich er niets van aan. Bewijs dat ze eerst zijn goedgekeurd en dan afgewezen is er niet echt. Het is dan sowieso een geval van woord tegen woord. Want er staat nergens zwart op wit dat de leerkracht akkoord was gegaan met de artikels. Ze had het bekeken en geen commentaar op gegeven, dus kan men denken aan indirect goedkeuren, maar dat valt dus niet te bewijzen. Wel kan bij een rechtzaak klasgenoten getuigen hierover. Dan wordt het misschien wel afgedaan als een nalatigheid of dergelijke...
Het gaat hier voor haar niet om de leerkracht zelf aan te klagen. Ze kan het nog volhouden tot eind het jaar hoopt ze, vooral door mijn steun. Maar ze is van plan om de punten voor haar eindwerk aan te klagen als ze buist, en dus vooral te steunen op het deontologische onverantwoord gedrag van de leerkracht, oneerlijk behandelen... En dan weet ik dat we best nu al bewijzen verzamelen hiervan. Het beste zou zijn alles opnemen, maar dat is strijdig met het schoolreglement, vandaar het idee om hier eens te polsen. De enige andere zaken die gedaan kunnen worden is om bij elk controlemoment alles op een blad te zetten en de leerkracht het te laten ondertekenen, en zo dus een soort 'overeenkomst' bekomen waaraan de leerkracht verbonden is, maar dat zal die leerkracht hoogstwaarschijnlijk niet willen aanvaarden; en langs de andere kant zijn de getuigenissen van klasgenoten bruikbaar. Haar eigen getuigenis is betwijfelbaar, want de leerkracht en haar advocaat zouden het verhalen op de leerstoornis (dus zeggen van 'ge verbeeld u dat' 'ge zevert') en dus is er meer dan dat nodig. De getuigenis van de klasgenoten zullen ook afgeschreven kunnen worden als niet genoeg.
De directie is al op de hoogte van het probleem, maar grijpt niet in. Meerdere leerkrachten zijn op de hoogte van de situatie en steunen mijn vriendin, maar het probleem is dat die niets kunnen bereiken binnen de directie/het bestuur. Ze zeggen allemaal dat het te hopen is dat ze er door raakt, want zelfs als alles goed is, en enkel het eindwerk gebuisd, kunnen ze haar niet doorlaten/delibereren, dan is het direct jaar opnieuw zonder tegenspraak. En vele van die leerkrachten hebben ook openlijk tegen mijn vriendin gezegd dat die leerkracht nooit toegelaten zou zijn gemogen als leerkracht.
Er valt dus niets te doen tegen de leerkracht zelf, het enige dat dus nog een uitkomst biedt is op de buis aan te kaarten als die er komt. Daarop probeer ik haar te helpen haar voor te bereiden. Het zit ingewikkeld. Ik wou dat ik de leerstoornis van mijn vriendin mocht zeggen hier, zodat u beter kan begrijpen waar de problemen liggen en hoe haar getuigenis in twijfel getrokken kan worden, maar ze heeft me nog geen toestemming gegeven het te vermelden.
En los van deze casus: ze heeft ook een tijdje in de kleuterklas gezeten van die scholengroep. Daar heeft ze een zwaar traumatiserend feit meegemaakt welke ik niet mag vermelden. Maar deze beperkt haar nog elke dag in haar psychologisch functioneren. Zelfs met objectieve vaststelling van de arts, vond de directeur het niet nodig om de daders (andere kinderen van die school zelf) te straffen. Er zitten dus veel problemen in het bestuur van die scholengroep. Intussen is die directeur van toen al weg, pensioen of ontslag of zelf opgestapt, niemand weet het... En enkele jaren geleden heeft ze zelfs tot het ontslag van de zorgcoördinator geleidt toen ze kon aantonen dat die onbekwaam was. En pas na dreigingen de school aan te klagen omdat ze niets ondernamen tegen de zorgcoördinator die niet geschikt was voor zijn functie. Dat was natuurlijk met de nodige juridische achtergrond dus wist de school dat een minnelijke schikking niet te vermijden was om hun reputatie in stand te houden.
Maar volgens de controle-organen van onderwijs is de scholengroep 'een voorbeeldfunctie voor Vlaanderen' en 'bij de beste voor leerlingen met leerstoornissen'. Die controle-organen inschakelen zal dus geen effect hebben, want de kans is groot dat de school weer de dans ontspringt en dat de leerkracht dan 'plots' uit het niets stopt met het pesten vanaf er iemand van het controle-orgaan er is, om dan na het vertrek van die persoon dubbel zo hard te 'pesten'. Een moeilijke situatie dus.