Huurindexatie

sloeberken

Re: Huurindexatie

#16 , 02 feb 2015 10:34

Is het AS dat het bewijs is voor de indexatie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 02 feb 2015 10:45

Kosten kunnen niet geïndexeerd worden. Wat staat er juist in de huurovereenkomst over deze kosten? (voorschot, forfait,..)?

Vandebos

#18 , 02 feb 2015 13:18

Gelet op de evolutie van de gebruikte index zal het niet indexeren gedurende de laatste jaren u meerdere duizenden euro's hebben opgeleverd:

voor 2009 een besparing van € 249.6
voor 2010 een besparing van € 242.4
voor 2011 een besparing van € 452.64
voor 2012 een besparing van € 720.6
voor 2013 een besparing van € 841.92
voor 2014 een besparing van € 945.48

oftewel een totaal van € 3452.94

In ieder geval zou ik de verhuurder vriendelijk een bericht terugzenden dat overeenkomstig art 1728 bis BW het indexeren van de vaste kosten bij wet verboden is.
Art. 1728bis. _ <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 1> § 1. Indien een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is bedongen, is deze slechts één maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Deze aanpassing geschiedt op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
(Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W 1997-04-13/43, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
(Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.) <KB 24-12-1993, art. 16>
Voor de overeenkomsten afgesloten vanaf 1 februari 1994, is het aanvangsindexcijfer echter het indexcijfer daartoe berekend en benoemd van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.
§ 2. Contractuele bepalingen welker uitvoering verder gaat dan de aanpassing waarin dit artikel voorziet, kunnen tot die aanpassing ingekort worden.
§ 3. (...) <W 20-02-1991, art. 13>
Dat u bijgevolg enkel de indexering van de huurprijs kan respecteren.

PS: de index stijging van 2014-2015 voor uw huur bedraagt exact € 0.10/maand.

Reclame

Vandebos

#19 , 02 feb 2015 13:58

Is het AS dat het bewijs is voor de indexatie.
Indien de verhuurder zichzelf semi waterdicht wenst in te dekken verstuurt hij de indexering per AS. Hij is hiertoe echter niet bij wet verplicht. In theorie kan de verhuurder de mail, een afschrift van zijn schrijven en indien hij deze op het internet vindt, deze thread gebruiken om te bewijzen dat er wel degelijk kennisname van de indexering door de huurder is.

miranda
Topic Starter

#20 , 02 feb 2015 18:52

Nu ik weet dat de door mijn verhuurder toegepaste indexatie juist is zal ik hem zeker alles betalen wat ik moet (wellicht niet met een glimlach ;-)).
Alvast bedankt aan iedereen voor de nuttige en leerzame informatie !

Terug naar “Huren”