aanrijding fietser!

xx89lisa
Topic Starter

aanrijding fietser!

#1 , 14 mei 2008 10:03

Hallo,
kan iemand mij vertellen of ik de schade vergoed krijg?!
hier het verhaal:
heb gisteren een aanrijding gehad met een fietser, ik reed op een voorrangsweg, de fietser kwam ook nog eens van links. hij schoot achter een bus weg waardoor ik hem ook nooit heb kunnen zien uit die zijweg omdat er een bus voor reed. gelukkig heb ik snel kunnen remmen en heeft de fietser gtelukkig geen letsel waarschijnlijk wel wat blauwe plekken. maar in de auto zitten wel een paar deuken en de bumper hangt een beetje los.
aangezien ik heb gehoord dat fietsers tegenwoordig onschuldig zijn vroeg ik me af of ik de schade wel vergoed krijg. er is geen politie bij gekomen aangezien hij niks had. de fietser bekend ook wel schuld.
hoop dat iemand me kan vertellen of ik de schade vergoed krijg
groetjes Lisa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2008 14:05

aangezien ik heb gehoord dat fietsers tegenwoordig onschuldig zijn
Fietsers zijn niet"onschuldig". Als u de feiten kan bewijzen kan de fietser veroordeeld worden u schadeloos te stellen.

De zwakke weggebruiker krijgt altijd vergoeding van zijn lichamelijke schade van de verzekeringsmaatschappij van het motorvoertuig. Maar dit neemt niet weg dat hij wel aansprakelijk kan zijn voor het ongeval en de schade aan derde (motorvoertuig of anderen) toegebracht.

scorpioen

xx89lisa
Topic Starter

#3 , 14 mei 2008 16:09

gelukkig maar! ben net naar de garage geweest en die schat de kosten op zo'n 1350 euro
hartstikke bedankt, dacht echt dat het een nieuwe regeling was dat fietsers noooit wat hoeven te betalen.

Reclame

xx89lisa
Topic Starter

#4 , 14 mei 2008 16:43

aangezien ik heb gehoord dat fietsers tegenwoordig onschuldig zijn
Fietsers zijn niet"onschuldig". Als u de feiten kan bewijzen kan de fietser veroordeeld worden u schadeloos te stellen.

De zwakke weggebruiker krijgt altijd vergoeding van zijn lichamelijke schade van de verzekeringsmaatschappij van het motorvoertuig. Maar dit neemt niet weg dat hij wel aansprakelijk kan zijn voor het ongeval en de schade aan derde (motorvoertuig of anderen) toegebracht.

scorpioen

Heb net de verzekering opgebeld en omdat de fietser onder de 14 jaar is word deze totaal berschermd en waarschijnlijk krijg ik dus mooi niks terug. kan ik hier iets aan doen of heeft de verzekering volkomen gelijk?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2008 16:57

Ook voor een fietser van onder de 14 jaar geldt wat ik reeds schreef: als die in fout is moet hij de schade van de tegenpartij vergoeden.

scorpioen

xx89lisa
Topic Starter

#6 , 14 mei 2008 17:01

Ook voor een fietser van onder de 14 jaar geldt wat ik reeds schreef: als die in fout is moet hij de schade van de tegenpartij vergoeden.

scorpioen
dus de verzekering is moeilijk aan het doen?!
ja ik zou het ook geheel onterecht vinden als ik wel voor de schade opdraai, het was niet mijn fout. en goed als die beschermingsregel voor fietser wel geld (wat ik eerder melde) zou dat nogal krom zijn, dan kunnen ze gewoon overal maar fietsen waar ze willen en doen en laten wat ze willen

sniper

#7 , 14 mei 2008 18:02

je hebt toch vaststellingen laten doen door de politie
anders zou je het nog eens moeilijk kunnen krijgen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Gebruiker47

#8 , 21 mei 2008 14:13

Getuigen of PV politie waarin hij schuld bekent?

Zijn familiale betaalt alles buiten de 200€ vrijstelling als hij/zij in fout is. Heeft zij/hij lichamelijke schade dan betaalt jou verzekeringsmaatschappij steeds zijn kosten of je al of niet in je recht bent. Jij dient jou verzekeringsmaatschappij auto in te schakelen met ongevalaangifteformulier en gegevens tegenpartij vermelden. Je hebt dan recht op rechtsbijstand indien ze dwars liggen.

sniper

#9 , 21 mei 2008 15:21

Heeft zij/hij lichamelijke schade dan betaalt jou verzekeringsmaatschappij steeds zijn kosten of je al of niet in je recht bent.
indien een onverschoonbare fout door de fietser kan hij ernaar fluiten
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Verkeersongevallen”