Vorig jaar scheidde mijn zus officieel van haar man. Er werd overeengekomen dat haar ex de woning zou overnemen, hij zal mijn zus dus uitkopen voor de helft van het huis. Dat deze uitkoop zal gebeuren, staat dus al een heel jaar vast. Door de notaris en de advocaat van haar ex werd beslist dat mijn zus op 15 maart 2015 de woning moet verlaten en overdragen aan haar ex. Via zijn advocaat liet haar ex nu weten dat hij midden februari een eerste som zal uitbetalen voor die uitkoop. Een tweede storting zal volgen op 15 maart en het resterende uitkoopbedrag wordt door de notaris op een geblokkeerde rekening gezet tot de hele vereffening definitief is.
Mijn zus wilde met het geld van de uitkoop een andere woning aankopen, maar dat gaat dus niet, gezien zij haar geld veel te laat krijgt: bij wijze van spreken 5 dagen voor ze uit deze woning moet. En dan blijkt dat ze nog niet eens al haar geld krijgt, maar er wordt wel gedreigd met deurwaarder indien ze op 15 maart niet de sleutels aan haar ex overhandigt.
Kan dit? Moet mijn zus het huis en de sleutels overhandigen terwijl ze niet eens volledig wordt uitbetaald?
En nu blijkt ook nog dat het verlaten van de woning op 15 maart iets is wat de notaris en de advocaat van haar ex beslist hebben, maar niet door een rechter in een vonnis werd opgenomen. Het uiteindelijke vonnis van de rechter zal volgen na 18 maart, wanneer beiden opnieuw moeten voorkomen voor de rechter om alles rond de echtscheiding uit te spreken.
Ik ben geen kenner, maar het lijkt me behoorlijk vreemd dat een advocaat en een notaris zulke dwingende eisen kunnen opleggen zonder een vonnis van een rechter: zoals geen gehele en fatsoenlijke uitbetaling, een vertrek uit de woning zonder volledige uitkoopsom, een datum om te vertrekken die zomaar door de tegenpartij werd beslist …
Wat kan mijn zus nu nog doen? Kan zij eisen om in de woning te blijven tot zij de volledige uitkoopsom heeft ontvangen (op haar rekening en geen geblokkeerde rekening)?
Kan zij weigeren om de sleutels af te geven zonder die volledige uitbetaling? En kan zij in de woning blijven tot na een vonnis van de rechter?
Haar ex weet al van in het begin dat hij de woning zal overnemen, maar pest mijn zus op alle mogelijke manieren, ook door te dreigen met het afnemen van de kinderen door ondertussen al een jeugdrechter te hebben aangesproken (dossier is lopende) indien zij niet doet wat hij vraagt.
Kan mijn zus bvb. haar ex nog laten oproepen voor de Vrederechter om de volledige uitkoopsom te eisen alvorens zij vertrekt? Zij heeft wel een advocaat, maar ondertussen is gebleken dat ze daar niet al te veel op moet rekenen.