Maar ze zullen hier wat schipperen omdat ze toch ook wel zullen zien dat het geen slimme keuze was blind te vertrouwen op internet.
De TS heeft op de oogarts vertrouwd. Daar is het probleem ontstaan, niet op internet.
Inderdaad, hij vertrouwde op oogarts, maar hij moet de vraag nog beantwoorden wat er letterlijk stond.
Zo kon er letterlijk staan links X en rechts Y of het kon zijn dat er afkortingen zijn gebeurd. Ik ben benieuwd hoe het precies zit. Voor de rest is bestellen via internet eigenlijk niet zo een slim idee zoals ik al zei: geen opticien die de bril op u ogen afstelt. Stel dat het centrum van de bril 2 milimeter hoger zit dan de pupil? Dan mag men nog de juiste dioptrie hebben, ze zullen nooit de kwaliteit evenaren van een bril waarbij het centrum van de lens perfect gelijk valt met het centrum van de pupil.
Ik herhaalde gewoon in eigen woorden wat mijn moeder (als arts) heeft gezegd over dit voorval. Bij een opticien is alles op maat, bij het internet zijn het gemiddeldes. Bij een opticien weet men wat de arts bedoelt met zijn afkortingen (tenzij het geen conventionele afkortingen zijn). Bij een opticien is er nog eens een controlepunt voor mogelijke fouten.
Naast het links en rechts verhaal hebben we nog hoe de arts de links of rechts definieert: is het links en rechts volgens de patiënt of links en rechts volgens de arts. Zeker als er gewoon links en rechts wordt gebruikt, want vanaf men spreekt van het linker oog staat dat vast als het oog van de patiënt.
Mogelijks zit er dus een mis-interpretatie tussen wat de vraagsteller las en wat de arts bedoelde. Het enige dat ik vraag is omdat de vraagsteller zou willen verduidelijken hoe de dioptrie stond aangegeven. Ikzelf zit in de studie geneeskunde en heb al verschillende manieren gezien voor aanduidingen, waarbij ook latijn wordt gebruikt. Ik verwijt niemand van fouten, het zal ergens een verstrooidheidje zijn. En zoals mijn moeder zegt: stuur aan op een minnelijke schikking, daarbij hebt u het meest kans iets van u geld terug te zien.