Een mogelijke verdediging is beweren dat het netwerk niet beveiligd is en iedereen dus in de buurt kon komen zitten en down/uploaden. Maar het is zeer de vraag of dat zou standhouden voor de rechtbank. .
Is dit niet zo, dat de eigenaar/gebruiker van dit ip adres op dit moment verantwoordelijk is, wat er gebeurd met dit ip adres?
Maar ik denk/vrees, dat het erop aankomt, welke rechter je hebt, en hoe de advocaten zijn.
Misschien kan je het geluk hebben, dat de rechter zich onbevoegd verklaard, nadat hij vraagt, of er een onafhankelijke IT'er in de rechtszaal zit,en die ontbreekt.
Ik heb dergelijk verhaal gelezen, nadat er illegaal 18+ content was gedownload, en dat er discussie was, over de exacte tijdstippen van het ip adres en de gebruiker op dit moment. Omdat er geen onafhankelijke IT'er in de zaal was, waren de beschuldigden (verlopig?) vrijgesproken, en moest de zaak met betere bewijzen worden overgedaan.
Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te keren, is het misschien eens goed, om met de betrokkenen aan tafel te zitten, en af te spreken, wat kan en niet kan, en wat de consequentie's zijn, als ze zich er niet aan houden. Volgens mij is dit beter, dan de zaak gaan beveiligen/blokkeren.