domiciliëring

jef999
Topic Starter

domiciliëring

#1 , 19 jan 2015 05:31

Mijn vrouw heeft mij een 2-tal maanden geleden verlaten. Zij 'is' gezinshoofd met een vrij hoge uitkering van het ziekenfonds, en is effectief verhuisd en bij haar moeder gaan inwonen. Ten gevolge van een zwaar verkeersongeval ben ik zelf ook aan de ziekenkas geraakt, en ontvang een kleine uitkering om de 14 dagen. Volgens inlichtingen bij m'n vakbond kan ik het statuut van alleenstaande terugkrijgen, maar dan moet mijn vrouw wél eerst haar domicilie veranderen. Is zij dat verplicht te doen of niet?? Wat kan/moet ik doen als zij het 'vertikt' om haar domicilie te verzetten, want zij woont hier dus niet meer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 jan 2015 15:28

De wijkagent verwittigen dat uw vrouw dat niet meer woont en haar ambtshalve laten uitschrijven.
Dat gebeurt dan automatisch.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2015 15:56

In principe is het de gemeente die het bevolkingsregister beheerd.
Het is zoals @Duma schrijft de wijk/kwartierinspecteur die het onderzoek voert en het voorstel AACB opstelt.
U hoeft niet te zeggen waar ze wel woont anders moet men daar nog een onderzoek doen om te zien of dat inderdaad zo is. Vertraagd de procedure makkelijk 6 weken.

Reclame

jef999
Topic Starter

#4 , 19 jan 2015 22:11

Ok, bedankt voor de uitleg.

jef999
Topic Starter

#5 , 24 jan 2015 22:36

Ik heb gebeld met de 'wijkagent', maar die doet zoiets niet, zegt hij (een 'onderzoek' doen, en een voorstel tot ambtelijke afschrijving opstellen)...

Franciscus

#6 , 24 jan 2015 23:19

Welke gemeente ... hebben die dan iemand anders die dat soort onderzoeken doet?
In elk geval is het de gemeente die moet opstarten.
Ook is de politie die dienst die de praktische kant van de zaak doet, en een kwartierinspecteur kan dus en ik weet dat ze het doen zelf opstarten doordat ze vaststellen dat die persoon er niet woont.
Het zijn die zijn vaststellingen die het voorstel AACB uitmaken.

U gaat naar de gemeente en doet aangifte dat echtgenote vertrokken is zonder bekend adres.
U dient niet te weten naar waar ze is...dat is haar zaak om zich in regel te stellen. In principe heeft ze daar bij verhuis binnen gemeente 8 dagen de tijd en verhuis buiten de gemeente 15 dagen.

jef999
Topic Starter

#7 , 25 jan 2015 09:04

Bedankt voor uw berichtje. Ik probeer me altijd aan m'n rechten én plichten te houden, en ben een beetje te goedgelovig dat anderen dat ook doen...
Tot hiertoe heb ik het nodige geduld opgebracht, temeer omdat ik van mening ben dat mijn vrouw 'ziek' is...: ze vertelt aan haar omgeving 'dat niemand haar begrijpt', maar tegelijkertijd slaat ze alle goede raad in de wind... dit kort samengevat...
Ik wens dus, temeer omdat ze ziek is, niet te scheiden, en om vele dingen de tijd te geven... maar onze situatie kan uiteraard niet blijven duren: nu zou ik bij wijze van spreken moeten gaan liegen tegenover officiële instanties, zoals de CM, over de samenstelling van m'n gezin... Ik dacht dus ook dat ze zich in de eerste plaats in regel zou stellen door haar verhuis te melden en haar domicilie te verzetten, maar ze doet het niet...

Franciscus

#8 , 25 jan 2015 23:03

Als ze wegblijft is het
puur juridisch gezien
- reden om te scheiden - verlaten echtelijke woonst - vervreemding - breuk..... Na zes maanden effectief op anders adres kan scheiding aangevraagd worden.

- inbreuk bevolking geen correct aders doorgeven - adreswijziging niet op tijd doorgegeven. Dit laatste heeft nog andere juridische gevolgen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”